آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۵

چکیده

هدف: تبیین برساخت شخصیت های زن مکمل ضدقهرمان در سریال تاریخی مختارنامه به کارگردانی داوود میرباقری.روش: این تحقیق ابتدا باگردآوری مطالب به شیوه کتابخآن های، سطوح سه گانه کشمکش را مورد بررسی قرارمی دهد. سپس ویژگی شخصیت های زن مکمل ضدقهرمان را از طریق مشاهده و واکاوی سریال با رویکرد تحلیل محتوای کیفی مورد ارزیابی قرار می دهد. یافته ها: درام نویس، خالق اصلی بسیاری ازکشمکش وبحرآن ها را یک زن قرارداده است. عنصر حیاتی کشمکش، نقش بسیار مهمی در پیدایش بحران و ایجاد تعلیق دارد. درام پرداز با قرار دادن چند ویژگی برای شخصیت های زن ضدقهرمان، کاراکترهای شاخص و اثرگذاری ساخته است که کُنش آن ها سبب واکنش قهرمان می شود و یا کُنش آن ها، کاراکترضدقهرمان را علیه قهرمان به کُنش وا می دارد. درام نویس با خلق کشمکش درونی از حیث ذهن در شخصیت زن مکمل ضدقهرمان، و انتقال این کشمکش به کاراکتر مرد ضدقهرمان، سبب ایجاد کشمکش های فردی، فرافردی و بحران می شود که این موضوع پیشبرد داستان را در پی دارد. نتیجه گیری: ریشه بسیاری از رخدادها توسط شخصیت های زن مکمل ضدقهرمان پی ریزی می شود. درنتیجه داستان جریان می یابد. کاراکتر زن مکمل ضدقهرمان، شخصیت ضدقهرمان را برای رویارویی با قهرمان راسخ تر می کند که حاصل آن، درگیری، کنش و واکنش های قابل توجه است. قابل ذکر است با وجود نتایج بسیار مثبت آفرینش این شخصیت ها در پیشبرد درام، دارای نقاط ضعفی نیز هستند. با گسترش نقاط قوت و کاستن نقاط ضعف این شخصیت ها، می توان شخصیت هایی کنشگر، جذاب و غیرقابل پیش بینی خلق نمود که دارای جذابیت های نمایشی متفاوتی نسبت به شخصیت های قبل بوده و در پیشبرد درام بسیار موثرتر باشند.

An Analysis of Female Characters Complementing the Antagonist in Mokhtarnameh Series

Objective: This research aims to explain the construction of complementary anti-heroine characters in the historical TV series "Mokhtarnameh" directed by Davood Mirbagheri.Method: The research first examines the three-level conflict through the collection of materials in a library-like manner. Then, it evaluates the characteristics of complementary anti-heroine characters through the observation and analysis of the series using qualitative content analysis.Findings: The playwright, as the main creator of many conflicts and crises, has portrayed a woman as a vital element in the conflicts, which plays a significant role in the emergence of crises and suspensions. The playwright has created prominent and influential characters by assigning several features to the complementary anti-heroine characters, whose actions either provoke the hero's reaction or cause the anti-heroine character to act against the hero. The playwright, by creating internal conflicts in the mind of the complementary anti-heroine character and transferring this conflict to the anti-hero character, creates personal, interpersonal, and crisis conflicts that drive the story forward.Conclusion: The creation of complementary anti-heroine characters in the "Mokhtarnameh" series has had significant results in advancing the drama. The roots of many events are influenced by complementary anti-heroine characters, and as a result, the story progresses. The complementary anti-heroine character makes the anti-hero character more resilient in confronting the hero, resulting in significant conflicts, actions, and reactions. It is worth mentioning that despite the very positive results of creating these characters in advancing the drama, they also have weaknesses. By expanding their strengths and reducing their weaknesses, characters can be created that are more dynamic, attractive, and unpredictable, with different visual attractions than previous characters, and be more effective in advancing the drama.

تبلیغات