آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۷

چکیده

هدف مطالعه کنونی، شناسایی ابعاد و زیرابعاد انواع نوآوری و تأثیر آنها بر عملکرد بازار مبتنی بر اظهارات برخط (آنلاین) است. پژوهش کنونی از نوع آمیخته است. در بخش کیفی، جامعه آماری شامل روایت های مربوط به ابعاد و زیرابعاد انواع نوآوری فروشگاه های خرید برخط مطرح در کشور است. روش نمونه گیری، قضاوتی بود که 69 روایت انتخاب شد. با روش تحلیل روایت، شبکه این بخش ارائه شد. در بخش کمی، جامعه آماری شامل 110 نفر از مدیران وب گاه های فروش برخط بودند. روش گردآوری داده ها، پرسش نامه الکترونیکی بود. نتایج الگوسازی معادلات ساختاری به وسیله نرم افزار Smart PLS، نشان داد که نوآوری بر عملکرد بازار فروشگاه های خرید برخط مؤثر است. بُعد نوآوری الگوی کسب وکار با زیرابعاد نوع الگوی کسب وکار و جریان درآمدی؛ بُعد نوآوری سازمانی با زیربُعد نوآوری راهبردی؛ بُعد نوآوری بازاریابی با زیرابعاد نوآوری محصول، نوآوری قیمت، نوآوری توزیع، نوآوری ترفیع، نوآوری تبلیغات و نوآوری ارتباط با مشتریان؛ بُعد نوآوری فرایند با زیرابعاد نوآوری فناوری و نوآوری ایمنی؛ بُعد نوآوری اعتبار با زیرابعاد نوآوری اعتماد و نوآوری تخصص بر عملکرد بازار، تأثیرگذار هستند.

Identifying the dimensions of innovation types and their impact on market performance based on online statements

The current study aims to identify the dimensions and sub-dimensions of different types of innovation and their impact on market performance based on online statements. The present research is a mixed-method study. In the qualitative part, the statistical population includes narratives related to the dimensions and sub-dimensions of different types of innovation in online shopping stores in Iran. The sampling method was purposive, and 69 narratives were selected. The network of this section was presented using narrative analysis. In the quantitative part, the statistical population included 110 managers of online sales websites. The data collection method was an electronic questionnaire. The results of structural equation modeling using Smart PLS software showed that innovation has a significant effect on the market performance of online shopping stores. The business model innovation dimension with sub-dimensions of business model type and revenue stream; organizational innovation dimension with strategic innovation sub-dimension; marketing innovation dimension with product innovation, price innovation, distribution innovation, promotion innovation, advertising innovation, and customer relationship innovation sub-dimensions; process innovation dimension with technology innovation and safety innovation sub-dimensions; and reputation innovation dimension with trust innovation and expertise innovation sub-dimensions have a significant impact on market performance.

تبلیغات