مطالعه حاضر به دنبال تدوین الگویی جهت مدیریت منابع انسانی دانش محور در صنعت نفت صورت پذیرفته است؛ چراکه الگوهای سنتی توان مدیریت مؤثر کارکنان دانشی را نداشته اند و صنعت نفت هم از این مسئله مستثنی نیست. به لحاظ هدف، پژوهش حاضر کاربردی است، که با رویکردی ترکیبی (اکتشافی) به شناخت مؤلفه ها و فعالیت های متمایزکننده الگو می پردازد. فرایند پژوهش در مرحله کیفی با شناسایی 68 منبع معتبر برای شناخت متغیرها و ایجاد الگوی طبقه بندی شروع شد و سپس، در مرحله کمّی، داده های کیفی مورد اعتبارسنجی قرار گرفت. طبق مطالعه انجام شده، 5 مؤلفه زیربنایی، مشتمل بر 15 فعالیت متمایزکننده در الگوی پیشنهادی ارائه شده اند، که عبارت اند از: توانمندی دانشی، حمایت دانشی، استعدادگزینی دانشی، سنجش دانشی و همیاری دانشی. الگوی تدوینی در مقایسه با سایر الگوها دربرگیرنده مؤلفه جدید همیاری دانشی است که با توجه به ماهیت وظایف کارکنان دانشی صنعت نفت، می تواند در ارتقای عملکرد شرکت های نفتی نقش مؤثری ایفاء کند