آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵

چکیده

هدف از اجرای پژوهش حاضر، فراتحلیل پژوهش هایی بود که روایی آزمون های مبتنی بر نقشه مفهومی را بررسی کرده بودند. روش های نمونه گیری پژوهش، هدفمند و گلوله برفی بودند. پس از حذف پژوهش های نامربوط، تعداد 29 پژوهش به عنوان نمونه انتخاب شدند. این پژوهش ها شامل مقاله ها، پایان نامه ها و طرح های پژوهشی بود که در مجله های مختلف چاپ شده یا در دانشگاه ها و مؤسسات معتبر داخلی و خارجی اجرا شده بودند. از این پژوهش ها تعداد 153 اندازه اثر به دست آمد. بعد از بررسی ملاک های ورود و خروج و حذف داده های پرت، تعداد 143 اندازه اثر باقی ماند که با نرم افزار CMA ویرایش 2 تحلیل شدند. نتایج فراتحلیل نشان داد که آزمون های مبتنی بر نقشه مفهومی دارای اندازه اثر ترکیبی 486/. بوده که بر طبق ملاک کوهن برای تحقیقات همبستگی، اندازه اثر بزرگی محسوب می شود. نتایج به دست آمده از فراتحلیل حاضر نشان داد که آزمون های مبتنی بر نقشه مفهومی از روایی مناسبی برخوردارند و می توان از این آزمون ها برای هدف های ارزیابی در حیطه های مختلف استفاده کرد.

The meta-analysis of the concept map-based tests validity

The purpose of the present research was to perform a meta-analysis on the research that was conducted to evaluate the validity of the concept map-based tests. The sampling methods of the present research were purposive and snowball. After removing the irrelevant research, selected 29 research as sample. This research consisted of the dissertations, articles, and projects that were printed or performed in the different journals, valid universities and institutions in and out of Iran. Of these research obtained 153 effect sizes. After checking the entrance and exit criterions and removing digressive data, remained 143 effect sizes that analyzed by CMA software version 2. The meta analysis results showed that concept map-based tests have possessed mix effect size ./486 that according to the Cohen criterion, it is a large effect size in the correlational research. The results of the present meta-analysis showed the concept maps-based tests possess an appropriate validity and can be used for evaluation aims in the various domains.

تبلیغات