تأثیر سرمایه اجتماعی و مسئولیت پذیری اجتماعی بر تعهد سازمانی (مطالعه موردی کارکنان دانشگاه رازی کرمانشاه) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مسئولیت پذیری اجتماعی و سرمایه اجتماعی بر تعهد سازمانی انجام شده است. این پژوهش از نوع توصیفی و از نظر روش پژوهشی پیمایشی است. روش جمع آوری اطلاعات استفاده از پرسشنامه و نمونه گیری، از نوع تصادفی طبقه ای بود که متناسب با حجم هر طبقه، 203 نفر از کارکنان دانشگاه رازی کرمانشاه انتخاب شدند. روش تجزیه و تحلیل داده ها، همبستگی و معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار های آماری (SPSS)- LISREL)) است. نتایج تحلیل الگویابی معادلات ساختاری، برازندگی الگو را با داده ها، مورد حمایت قرار دادند. نتایج الگویابی معادلات ساختاری نشان داد که اثر مستقیم مسئولیت پذیری اجتماعی بر تعهد سازمانی (21/0) در سطح 05/0 مثبت و معنی دار است، همچنین اثر مستقیم سرمایه اجتماعی بر تعهد سازمانی (59/0) در سطح 001/0 مثبت و معنی دار است. در نتیجه از عوامل مؤثری که هر سازمان در راستای تعهد سازمانی کارکنان باید مد نظر قرار دهد، مسئولیت پذیری اجتماعی و سرمایه اجتماعی است. در این بین ایجاد شبکه ها و مجاری ارتباطی و زمینه سازی بستری که منجر به افزایش مسئولیت پذیری کارکنان شود می تواند در افزایش تعهد سازمانی کارکنان مؤثر واقع شود.The Effect of Social Capital and Social Responsibility on Organizational Commitment; Case Study: Staff of Razi University, Kermanshah
The purpose of this study is to investigate the effect of social capital and social responsibility on organizational commitment. The type of study was descriptive and the method was Survey. Data collection was by questionnaire which stratified random sampling was 203 of employees in Razi University in Kermanshah. SPSS- LISREL software was used for data analysis. The structural equation modeling analysis supported model fitting to the data. Results of structural equation modeling showed that: The direct effect of social responsibility on organizational commitment (0/21) is positive and significant. Also, direct effect of social capital on Organizational commitment (0/59) is positive and significant. As a result the factors that each organization should consider in order to organization's commitment is social responsibility and social capital. In the meantime establishing networks and communications in that field lead to the increased responsibility of staff that can be effective in increasing organizational commitment.