آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۷

چکیده

امروزه رشد مصرف کالاهای فرهنگی در شکل گیری هویت افراد جامعه دخیل است. در این میان، کودکان و نوجوانان بیشترین اثرپذیری را در این سنین از فضایی که در آن حضور داشته، آموزش دیده و رشد می کنند، خواهند داشت. بر همین اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش مصرف فرهنگی بر روی هویت دانش آموزان به نگارش درآمده است. جهت تدوین چهارچوب نظری تحقیق، از نظریات بوردیو استفاده شده است. روش مورداستفاده در این پژوهش از نوع پیمایشی (توصیف تبیین) حسب ماهیت آن بوده است. دانش آموزان دبیرستان منطقه پنج تهران در سال 1402 نیز به عنوان جامعه آماری و حجم نمونه آن نیز براساس فرمول کوکران با 95 درصد ضریب اطمینان به تعداد 384 نفر و به شیوه نمونه گیری تصادفی برآورد ش ده اس ت. همچنین، در راستای تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS و آزمون همبستگی پیرسون جهت تعیین روابط میان مؤلفه ها بهره برده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که بین مصرف فرهنگی و هویت اجتماعی، فردی و ملی رابطه معناداری وجود دارد.

Investigating the Role of Cultural Consumption on the Identity of High School Students in District 5 of Tehran

The present research is written with the aim of an investigating the role of cultural consumption on students' identity. Bourdieu's theories have been used to formulate the theoretical framework of the research. According to the nature of the topic, the survey method (descriptive-explanatory) has been used to explain the research question. The statistical population includes the high school students of District 5 of Tehran and the sample size of this research was estimated using Cochran's sample size estimation formula and with a confidence factor of 95% to the amount of 384 people by random sampling method. In addition, SPSS statistical software and Pearson's correlation test were used to determine the relationships between the components in order to analyze the data. The research results show that there is a significant relationship between cultural consumption and social, individual and national identity.

تبلیغات