رویکردی نو در علوم تربیتی

رویکردی نو در علوم تربیتی

رویکردی نو در علوم تربیتی سال چهارم زمستان 1401شماره 4

مقالات

۱.

اثربخشی آموزش طرحواره درمانی بر تعارض کار-خانواده و رضایت زناشویی زنان متاهل شاغل

کلید واژه ها: طرحواره درمانی تعارض کار-خانواده رضایت زناشویی زنان متاهل شاغل

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 995 تعداد دانلود : 523
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش طرحواره درمانی بر تعارض کار-خانواده و رضایت زناشویی زنان متاهل شاغل انجام شده است. این پژوهش نیمه آزمایشی با استفاده از طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش را زنان متاهل شاغل در تمامی شعب شرکت گلستان تشکیل داده اند. از این جامعه 30 نفر از آنها به عنوان نمونه مورد پژوهش، به روش نمونه گیری در دسترس، انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. آزمودنی ها دو پرسشنامه تعارض کار-خانواده کارلسون (2000) و رضایت زناشویی انریچ (1989) را در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون تکمیل نمودند. گروه آزمایش تحت آموزش طرحواه درمانی در 10 جلسه 90 دقیقه ای قرار گرفتند. داده های آماری با استفاده از تحلیل کوواریانس توسط نرم افزار SPSS نسخه 21 تحلیل شدند. نتایج نشان داد نمره تعارض کار-خانواده زنان متاهل شاغل گروه آزمایش در پس آزمون به طور معناداری کمتر از گروه کنترل و نمره رضایت زناشویی آنها در پس آزمون به طور معناداری بیشتر از گروه کنترل شد. ( p<0/05). با استناد به یافته های این پژوهش، می توان نتیجه گرفت که آموزش طرحواره درمانی به عنوان یک روش مداخله، در کاهش تعارض کار-خانواده و افزایش رضایت زناشویی، می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
۲.

اثربخشی ذهن آگاهی بر سازگاری روانی اجتماعی با بیماری، روابط خانوادگی و بهزیستی ذهنی زنان مبتلا به ام اس

کلید واژه ها: ذهن آگاهی سازگاری روانی اجتماعی با بیماری روابط خانوادگی بهزیستی ‏ذهنی ام اس

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 164 تعداد دانلود : 562
پژوهش حاضر با هدف مطالعه تاثیر ذهن آگاهی بر سازگاری روانی اجتماعی با بیماری،روابط خانوادگی و بهزیستی ذهنی زنان مبتلا به ام اس صورت گرفت. در این تحقیق از طرح نیمه آزمایشی با پیش آزمون –پس آزمون و گروه گواه استفاده شد.جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه زنان مبتلا به ام اس مراجعه کننده به انجمن ام اس تهران بود که از طریق فراخوان همکاری در این پژوهش از آنان دعوت به عمل آمده و از بین علاقمندان به وسیله نمونه گیری در دسترس 30 نفر زن مبتلا در دامنه سنی20 تا 50 سال انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه قرار گرفتند.برای اندازه گیری متغیرها از پرسشنامه سازگاری روانی اجتماعی با بیماری،پرسشنامه سنجش عملکرد خانواده جهت بررسی روابط خانوادگی و پرسشنامه بهزیستی ذهنی استفاده شد.گروه آزمایش طی 8 جلسه تحت مداخله ذهن آگاهی قرار گرفتنداین در حالی است که گروه گواه هیچ درمانی دریافت نکردند.بررسی آماری از طریق تحلیل کوواریانس انجام گرفت .نتایج تحلیل کوواریانس نشان دادکه این مداخله بر سه متغیر نامبرده در گروه آزمایش موثر بوده است
۳.

پیش بینی راهبردهای مقابله با استرس و بهزیستی روان شناختی با باورهای فراشناختی در زوجین دارای ناسازگاری زناشویی

کلید واژه ها: راهبردهای مقابله با استرس بهزیستی روان شناختی باورهای فراشناختی زوجین ناسازگاری زناشویی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 268 تعداد دانلود : 920
هدف پژوهش حاضر تعیین میزان رابطه بین راهبردهای مقابله با استرس و بهزیستی روان شناختی با باورهای فراشناختی در زوجین دارای ناسازگاری زناشویی می باشد. پژوهش حاضر یک پژوهش از نوع توصیفی با روش همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه زوجین مراجعه کننده به مرکز مشاوره منطقه 5 شهر تهران در سال 1398 بود. نتایج نشان داد باورهای فراشناختی دارای همبستگی مثبت معناداری با راهبرد مقابله ای مساله مدار (01/0>p، 57/0 =r) بود. با این حال، باورهای فراشناختی دارای همبستگی منفی معناداری با راهبردهای مقابله ای هیجان مدار (01/0>p، 42/0- =r) و راهبرد مقابله ای اجتنابی (01/0>p، 38/0- =r) می باشد. همچنین باورهای فراشناختی دارای همبستگی مثبت معناداری با خرده مقیاس های بهزیستی روان شناختی بود. این به آن معنا است که هر چه باورهای فراشناختی افزایش یابد، بهزیستی روان شناختی زوجین دارای ناسازگاری نیز افزایش می یابد و بالعکس. نتایج این مدل نشان داد که تمامی خرده مقیاس های بهزیستی روان شناختی توانستند باورهای فراشناختی را پیش بینی کنند. بنابراین خرده مقیاس ها و نمره کل بهزیستی روان شناختی با باورهای فراشناختی روابط چندگانه وجود داشت. خرده مقیاس های راهبردهای مقابله ای توانستند باورهای فراشناختی را پیش بینی کند. راهبرد مقابله ای مسأله مدار به صورت مثبت و راهبردهای هیجان مدار و اجتنابی به طور منفی باورهای فراشناختی را پیش بینی کردند.
۴.

پیش بینی بهزیستی روانشناختی دانشجویان روانشناسی دانشگاه آزاد واحد کرج بر اساس انعطاف پذیری روانشناختی و تحمل پریشانی

کلید واژه ها: انعطاف پذیری روان شناختی بهزیستی روان شناختی تحمل پریشانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 919 تعداد دانلود : 717
هدف از پژوهش حاضر، تعیین نقش پیش بین انعطاف پذیری روان شناختی و تحمل پریشانی در بهزیستی روان شناختی دانشجویان روانشناسی دانشگاه آزاد کرج بود. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت جزء تحقیقات همبستگی بود . جامعه این پژوهش عبارت بود از کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج که در سال تحصیلی 99-1400 مشغول به تحصیل بودند که تعداد آنها 3448 نفر بود. روش نمونه گیری این پژوهش، نمونه گیری تصادفی طبقه ای بود. شیوه برآورد حجم نمونه روش تاپاخانیک و فیدل بود. 200 نفر از دانشجویان روانشناسی دانشگاه آزاد کرج واحد کرج به صورت تصادفی طبقه ای به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. از پرسشنامه استاندارد به منظور جمع آوری داده ها استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون رگرسیون چندمتغیره استفاده شده است. نتایج آزمون رگرسیون چندمتغیره نشان داد که انعطاف پذیری روان شناختی و تحمل پریشانی می توانند حدود 67 درصد از تغییرات بهزیستی روان شناختی را تبیین کنند. انعطاف پذیری روان شناختی حدود 66 درصد وتحمل پریشانی حدود 46 درصد از تغییرات بهزیستی روان شناختی را تبیین میکند. از پژوهش حاضر نتیجه گرفته شد که انعطاف پذیری روانشناختی و تحمل پریشانی دوتا از متغیرهایی هستند که بهزیستی روانشاختی را میتوان بر اساس آنها پیش بینی نمود.
۵.

یک کارآزمایی کنترل شده تصادفی در اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر شاخص های سلامت روان و تاب آوری زنان مطلقه با تجربه خیانت

کلید واژه ها: خیانت سلامت روان تاب آوری درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 947 تعداد دانلود : 21
پذیرش، بخشش خود و دیگری بخشی از فرایند بهبود و بازتوانی روابطی که خیانت توسط یکی از طرفینرابطه تجربه شده. آموزش انعطاف پذیری روانی، بخشش و پذیرش آنچه اتفاق افتاده بخشی از درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد می باشد. به رغم اهمیت تئوریک و بالینی شاخصهای سلامت روان و تاب آوری در پیش بینی گسست عاطفی و نهایتا خیانت، امااثربخشی این درمان بر دو شاخص مذکور تاکنون مورد توجه نبوده. کارآزمایی کنترل شده تصادفی در برهه زمانی مهر لغایت اسفند 1399، 30 زن مطلقه با تجربه خیانت به صورت هدفمند انتخاب پس از احراز ملاک های لازم وارد مطالعه شدند. شرکت کنندگان از طریق تصادفی سازی بلوکی در دو گروه تخصیص یافتند. درمان اکت در قالب پروتکل هیز در هشت جلسه یک ساعته به گروه آزمایش ارائه و گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. شرکت کنندگان به پرسشنامه های سلامت روان و تاب آوری پاسخ دادند. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره با نرم افزار اس پی اس اس 21 تحلیل شد. یافته ها نشان داد این درمان بر هر دو شاخص سلامت روان و تاب آوری اثربخشی معنادارداشته (0/05>p). ، نتایج ثانویه گویای اثربخشی مداخله فوق بر خرده مقیاس-های سلامت روان (علایم جسمانی، اضطراب ، اختلال خواب، اختلال در عملکرد اجتماعی و افسردگی شدید) و تاب آوری (تصور شایستگی فردی، اعتماد به غرایز فردی و تحمل عاطفه منفی، پذیرش مثبت تغییر و روابط ایمن، کنترل و تاثیرات معنوی) (0/05>p). یافته های حاصل گویای نقش پذیرش به عنوان مولفه کلیدی در بخشش و گذار از روابط آسیب دیده به واسطه خیانت می باشد. این یافته ها می تواند در حیطه زوج درمانی با کاربست های بالینی همراه باشد.
۶.

همبسته های روان شناختی صدا بیزاری (میسوفونیا) در دانشجویان؛ نقش عاملی اضطراب و افسردگی

کلید واژه ها: صدا بیزاری میسوفونیا اضطراب افسردگی دانشجو

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 507 تعداد دانلود : 797
صدا بیزاری اصطلاحی است که به تنفر از صداهای خاصی چون صدای جویدن، تلق تلق کردن خودکار، صدای ضربه زدن آهسته بر روی یک سطح و صدای ملچ و ملوچ لب ها اطلاق شده و آن را اختلال واکنش شرطی آزار دهنده یا سندرم حساسیت صدای انتخابی نیز می نامند که اثرات چندی را بر سلامت روان افراد مبتلا بر جای می گذارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی همبسته های روان شناختی صدا بیزاری (میسوفونیا) و نقش عامل اضطراب و افسردگی در دانشجویان انجام گرفت. پژوهش حاضر توصیفی – همبستگی بود جامعه آماری پژوهش کلیه دانجشویان دانشگاه های شهر تهران دارای علائم صدا بیزاری در سال تحصیلی 1400- 1401 بودند که از میان تعداد 150 نفر به شیوه در هدفمند انتخاب و به تکمیل پرسشنامه جمعیت شناختی، پرسشنامه صدا بیزاری وو و همکاران (2014) و پرسشنامه اضطراب، استرس و افسردگی 21 (DASS- 21) پرداختند. داده های به دست آمده با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (همبستگی پیرسون و رگرسیون سلسله مراتبی) و نرم افزار SPSS V.23 تجزیه و تحلیل گردید نتایج تحلیل داده ها نشان داد بین سه عامل صدا بیزاری، اضطراب و افسردگی رابطه معنی دار وجود داشته (05/0> P) و رابطه صدا بیزاری و اضطراب مثبت بود. هم چنین جهت رابطه بین صدا بیزاری افسردگی نیز مثبت بوده است. تحلیل رگرسیون نیز حکایت از نقش پیش بینی کنندگی اضطراب و افسردگی در شدت صدا بیزاری داشت. با توجه به یافته ها صدا بیزاری با اضطراب و افسردگی رابطه متقابلی داشته و نیازمند توجه جدی و طرح مداخلات سودمند برای افراد دارای علائم این اختلال می باشد.
۷.

مقایسه رضایت سنجی معلمان و دانش آموزان از آموزش مجازی در دوران کرونا

کلید واژه ها: آموزش مجازی رضایت مندی معلمان دانش آموزان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 443 تعداد دانلود : 83
شرایط خاص این روزها، شیوع ویروس کرونا، تعطیلی مدارس و تاکید بر استفاده از آموزش مجازی، ظرفیت های استفاده از فناوری و آموزش های الکترونیکی را متحول ساخته است. به واسطه این فرصت فوق العاده، همه جا کانون یادگیری شده رویکرد پژوهش محور در فرایند یادگیری محقق شده است. هر رویکرد علمی، به شرط آنکه درست طراحی و جاری شود می تواند نتایج اثربخشی داشته باشد. در این راستا لازم است تا نخست شرایط موجود از دیدگاه ذی نفعان نظام آموزشی مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد. به همین منظور، پژوهش پیش رو، به بررسی رضایت دو گروه مورد مطالعه یعنی معلمان، دانش آموزان در آموزش مجازی شهرستان سراوان در شهر محمدی در مدت زمان تعطیلی آموزش حضوری پرداخته است. داده های تحقیق به دو شیوه کمی و از طریق ابزارهای پرسشنامه و مصاحبه جمع آوری شده است. تجارب هر گروه پیرامون فناوری های مورد استفاده، نگرش، میزان رضایت، مزایا و معایب، مشکلات و مسائل و همچنین پیشنهادات ایشان مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج این مطالعه نشان داد از بین فناوری های موجود، نرم افزارهای واتس اپ و سپس شاد و در ابزارها، تلفن همراه هوشمند بیشترین کاربرد و استفاده را در میان نمونه تحقیق داشته اند. میزان رضایت معلمان نسبتا خوب به جز در برنامه شاد، دانش-آموزان از آموزش مجازی نسبتا راضی بودند
۸.

راههای ایجاد و تقویت خود راهبری در یادگیری، خود برنامه ریزی و خود ارزشیابی در ایام کرونا و پسا کرونا در دانش آموزان

نویسنده:

کلید واژه ها: آموزش تعلیم تربیت دانش آموزان کرونا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 829 تعداد دانلود : 780
پژوهش حاضر با موضوع خود راهبری و خود برنامه ریزی از راه دور موضوعی است که در رابطه با آن پژوهش های زیادی نگارش می شود. همچنین در رابطه با موضوع خود ارزشیابی در فضای مجازی و بررسی روابط و تاثیرات آنها بر روی هم نیز جای بسی تامل است. پژوهش گران در رشته مدیریت آموزشی همواره بررسی های علمی و پژوهشی خود را در این رابطه در معرض مخاطبین این رشته قرار داده اند. در سال تحصیلی اخیر پس از شیوع بیماری کرونا در کشور برای مراقبت از دانش آموزان که سرمایه های بزرگ اجتماعی هستند ، بنده هم مانند سایر همکاران تصمیم گرفتیم بخشی از آموزش و تربیت مان را در فضای دور از مدرسه به مرحله انجام برسانیم. در پژوهش حاضر تلاش شده است که این موضوع بیشتر و دقیق تر بسط داده شود. در این پژوهش با توجه به شیوع و همه گیری بیماری کرونا و بی انگیزه شدن دانش آموزان باید به فکر آموزش هایی به دانش آموزان بود تا در هر شرایطی با علاقه به درس بپردازند و بتوانند برای خود برنامه ریزی کنند و رابردهای یادگیری را به کار گیرند. چرا که سیاست امروز درآموزش و پرورش این است که نباید آموزش را تعطیل کنیم و اگر به خاطر مراقبت از دانش آموزان مدارس تعطیل شده است باید آموزش جریان داشته باشد و همه فرایندها مطابق قبل از تعطیلات تداوم داشته باشد.
۹.

بررسی تأثیر اصل کاربرد مریل بر یادگیری یادداری و انگیزه تحصیلی یادگیرندگان

نویسنده:

کلید واژه ها: یادداری یادگیری انگیزه تحصیلی الگوی مریل

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 86 تعداد دانلود : 684
با توجه به پیرفت تکنولوژی در عصر کنونی ،عصر حاضر را عصر اطلاعات نامیده اند. اطلاعاتی که درمدت زمان اندکی دو برابر و حتی چندین برابر می گردد. با توجه به سرعت پیشرفت تکنولوژِ دوره های آموزشی باید به گونه ای طراحی گردند که پاسخگوی نیازهای رو به گسترش جامعه باشد. با توجه به مطالب بیان شده هدف از اجرای این پژوهش بررسی تأثیر اصل کاربرد مریل بر یادگیری یادداری و انگیزه تحصیلی یادگیرندگان می باشد و سوال اصلی این پژوهش این است که آیا اصل کاربرد مریل بر یادگیری و یادداری و انگیزه تحصیلی یادگیرندگان اثر گذار است؟ روش پژوهش حاضر از نوع پژوهش های شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل می باشد . جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان پایه دبستان شهرستان خاش می باشد ، که در سال تحصیلی 1400-1401 مشغول به تحصیل بودند. تعداد دبستان هایی که در شهرستان خاش پایه دبستان وجود دارد 4 دبستان را دارند و به طور تقریبی مجموع 50۰ دانش آموز در مقطع دبستان مشغول به تحصیل اند و جامعه آماری در دسترس مجموع 50 دانش آموز ، می باشد. و مطابق نتایج بدست آمده حاصل از این پژوهش بین میزان یادگیری و یادداری دانش آموزان پایه ابتدایی که مطابق با اصل الگوی مریل آموزش دیده اند و دانش آموزانی که به صورت سنتی آموزش دیده اند، آموزش دیده اند ، تفاوت معنی داری وجود دارد.
۱۰.

بررسی اثر بخشی آموزش کوچینگ بر بهزیستی روانشناختی و فرسودگی شغلی پرستاران مراقبت دهنده کرونا

کلید واژه ها: آموزش کوچینگ فرسودگی شغلی بهزیستی روانشناختی پرستاران کووید- 19

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 609 تعداد دانلود : 740
پژوهش حاضر به دنبال بررسی تأثیر آموزش کوچینگ بر بهزیستی روانشناختی و فرسودگی شغلی پرستاران شاغل در بخش بیماران مبتلا به کرونا است. چارچوب نظری تحقیق ملهم از مدل سه عاملی مسلاچ و رویکرد ریف به بهزیستی روانشناختی بود. روش تحقیق در این پژوهش نیمه آزمایشی و ابزار جمع آوری داده ها نیز پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلاچ و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف بود. اعتبار ابزار با روش صوری و پایایی آن با آلفای کرونباخ محرز گردید. حجم نمونه آماری پژوهش ، 30 نفر از پرستاران بودند که به صورت هدفمند از جامعه آماری (بیمارستان شهیدصدوقی یزد پذیرنده بیماران کرونایی) گزینش شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) به شیوه تصادفی جایگزین شدند. از آمار توصیفی برای محاسبه میانگین و انحراف معیار متغیرهای پژوهش و نشان دادن فراوانی و نمودارهای مربوط به آن استفاده شد و از آمار استنباطی، به منظور بررسی فرضیه ها استفاده گردید. قبل از آزمودن فرضیه ها، مفروضه همگنی واریانس ها از طریق آزمون لوین در تمام متغیرهای دو گروه بررسی گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش کوچینگ بر بهزیستی روانشناختی پرستاران اثربخش است (P<0.05) همچنین آموزش کوچینگ بر فرسودگی شغلی پرستاران اثربخش است (P<0.05).
۱۱.

واکاوی تأثیر رعایت اصل مجاورت در چندرسانه ای آموزشی حروف الفبا بر بارشناختی دانش آموزان پایه اول ابتدایی

کلید واژه ها: چند رسانه ای اصل مجاورت بار شناختی آموزش اول ابتدایی آموزش حروف آ

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 946 تعداد دانلود : 130
آموزش کودکان خردسال و دانش آموزان نسبت به افراد بالغ به دلیل تفاوت در میزان و نحوهی تمرکز کردن، کمی دشوارتر می باشد بکار گیری چند رسانه ای در آموزش حروف الفبا به دلیل محیط جذابی که برای کودکان دارد منجر به بهبود کیفیت آموزشی حروف الفبا می گردد. هدف از اجرای پژوهش حاضر تأثیر رعایت اصل مجاورت در چندرسانه ای آموزشی حروف الفبا بر بارشناختی دانش آموزان پایه اول ابتدایی روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون بود. جامعه آماری پژوهش شامل همه ی دانش آموزان پایه اول دبستان پسرانه ی استان بوشهر بوده است در سال تحصیلی 1400-1401 با تعداد کل 1579 و جامعه آماری نمونه ی ما شامل دو کلاس 28 نفره بوده است تحلیل داده ها با استفاده از آزمون کو واریانس انجام شد. نتایج تحلیل داده ها نشان داد که بکارگیری نرم افزار چند رسانه ای با رعایت اصل مجاورت در آموزش حروف الفبا بر افزایش بار شناختی دانش آموزان تأثیر معناداری دارد.
۱۲.

تاثیر استرس شغلی بر رضایت کارکنان باشگاه های ورزشی در دوران همه گیری کووید۱۹

کلید واژه ها: استرس شغلی رضایت شغلی کارکنان باشگاه ویروس کرونا مدیریت ورزشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 881 تعداد دانلود : 521
امروزه جهان در حال مقابله با بحران کرونا و تغییرات ایجاد شده توسط آن است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر استرس و رضایت شغلی کارکنان باشگاههای ورزشی ایران در دوران پاندمی کووید 19 انجام شده است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش تمامی کارکنان باشگاه-های ورزشی است که با استفاده از جدول مورگان و روش نمونهگیری در دسترس (با توجه به محدودیت و رعایت پروتکلهای بهداشتی) انتخاب شد. در نهایت تعداد 304 پرسشنامه در تحلیل آماری استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از اجرای ابزار پژوهش، از مدل معادلات ساختاری، نرم افزار پی ال اس استفاده شد. یافتهها نشان داد استرس شغلی بر رضایت شغلی اثر مثبت و معناداری دارد و همچنین نتایج حاصل نشاندهنده نیاز به مدیریت مناسب در جهت کاهش خطر ابتلا و کاهش استرس شغلی کارکنان و همچنین افزایش رضایت کارکنان است. در دوران کرونا و با انبوه مشکلات اقتصادی و بهداشتی حال حاضر و همچنین عدم توانایی پیشبینی در مورد از بین رفتن این بیماری باید هرچه سریعتر تدابیر مناسبتری را با توجه به فعالیت بازگشایی اماکن ورزشی اندیشید.
۱۳.

ارزیابی کمی و کیفی رساله های دکتری آموزش و پرورش استان مازندران

کلید واژه ها: ارزیابی کمی و کیفی رساله دکتری آموزش و پرورش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 665 تعداد دانلود : 674
هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی کمی و کیفی رساله های دکتری آموزش و پرورش استان مازندران بود. پژوهش از بعد هدف کاربردی و از نوع پژوهش های تحلیل محتوا بوده است. جامعه ی آماری بخش کیفی خبرگان جامعه ی علمی و متخصصان دانشگاهی و در بخش کمی شامل 65 رساله دکتری مدیریت آموزشی آموزش و پرورش استان مازندران از سال تحصیلی 99-90 می باشد. نمونه آماری در بخش کیفی 19 نفر از خبرگان علمی و به روش نمونه گیری هدفمند و در بخش کمی، 56 رساله دکتری بر اساس جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونه گیری تصادفی ساده می باشد. برای جمع آوری داده های کیفی از مصاحبه های ساختاریافته و در بخش کمی بر اساس معیارهای استخراج شده از مرحله ی کیفی از پرسشنامه ی محقق ساخته با 72 گویه در 18 بعد برای ارزیابی کیفیت رساله های دکتری استفاده شد. برای تعیین پایایی ابزار گردآوری اطلاعات از روش آلفای کرونباخ و برای تحلیل داده ها از آزمون های یومان ویتنی، رتبه بندی فریدمن، مطلوبیت با استفاده از نرم افزار Spss23 استفاده شد. یافته ها نشان داد که از مجموع 18 بخش رساله های دکتری بررسی شده، بخش های چکیده، بیان مسئله، اهداف پژوهش، سؤال ها یا فرضیه های تحقیق، اهمیت و ضرورت تحقیق، تعاریف، پیشینه ی تحقیق، روش تحقیق، ابزار و روش گردآوری داده ها، تجزیه و تحلیل داده ها و نتیجه گیری در وضعیت نسبتاً مطلوب و بخش های عنوان، کلیدواژه ها، مقدمه، جامعه، نمونه و نمونه گیری، منابع، پیوست ها و اصول نگارش صحیح در وضعیت مطلوب قرار گرفته اند.
۱۴.

واکاوی نقش اضطراب امتحان بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و روشهای مقابله با آن در پایه ششم ابتدایی (مطالعه موردی: دبستان پسرانه قدس 2 مشهد)

کلید واژه ها: اضطراب آموزش امتحان مشهد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 385 تعداد دانلود : 134
این پژو هش به بررسی روشهای آموزشی مقابله با اضطراب امتحان و تاثیر اضطراب امتحان بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان پرداخته است .جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان پایه ششم مدارس ناحیه 4 شهر مشهد مقدس می باشد. برای انتخاب گروه نمونه از میان مدارس ناحیه 4 مشهد، دبستان قدس 2 انتخاب شد. 50 دانش آموز به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب گردیدو پرسشنامه ها دراختیار والدین آنها قرار گرفت. برای تحلیل از آمار توصیفی و در آمار استنباطی از طریق آزمون t در گروههای مستقل و همبسته استفاده شد . نتایج نشان داد بین اضطراب و راههای کاهش اضطراب رابطه مثبتی وجود دارد .در فرضیه اول بین نمرات گروهی که اضطراب به آنها وارد شده است و گروهی که اضطراب وارد نشده در پیش آزمون ( هر دو گروه بدون عوامل اضطراب را) تفاوت معنی داری وجود ندارد که تائید شد در فرضیه دوم بین نمرات گروهی که اضطراب امتحان بر آنها وارد شده و گروهی که اضطراب امتحان وارد نشده تفاوت معنی داری وجود دارد که تائید شد . در فرضیه سوم : گروهی که اضطراب امتحان بر آنها وارد شده در پیش آزمون در معرض عوامل اضطراب زا قرار نگرفته ولی در پس آزمون در معرض محرک های اضطراب زا قرار گرفته است در نتیجه تفاوت نمرات در پیش آزمون و پس آزمون معنی دار شد که تائید شد . در فرضیه چهارم نمرات گروهی که اضطراب بر آنها وارد نشده در مرحله پیش آزمون و پس آزمون بدون تفاوت نشان داده شده است
۱۵.

آسیب شناسی علمی و پژوهشی دروس حقوق بر عملکرد دانشجویان و راهکارهای پیشنهادی

کلید واژه ها: علم حقوق آموزش دانشگاه پژوهش ضعف آموزش ضعف دانشگاه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 511 تعداد دانلود : 890
با گذر زمان در سیستم آموزش کشور تغییرات گسترده ای صورت میپذیرد که موجب ایجاد آسیب های جبران ناپذیری به این نظام میشود که علوم حقوق از این امر مستثنی نیست که به تبع آن ضعف در این سیستم را بدنبال خواهد داشت. در ابن بین رشته حقوق مستثنی از ایرادات نبوده و بیشینه ایرادات وارد بر این بحث متوجه استادان ( نحوه استخدام اساتید، کارهای غیر علمی اساتید) و در برخی موارد متعلق به نحوه جذب دانشجو(جذب بردون ضابطه و آزمون دانشجو) همچنین نحوه ارائه آموزش (عدم احاطه دانشجو بر مطالب حقوقی،سیستم نمره محور،ارائه غیر پژوهشی و صرفا تئوری مطالب آموزشی) و البته موارد پژوهشی میباشد. گسستگی در شیوه تدریس،منابع مورد استفاده،مدیریت دانشکده ها نیز در این خصوص دخیل میباشد. با توجه به مباحث مطرح شده در این تحقیق با مطالعات میدانی و نظرسنجی ،عمده دلایل، چالش شناسیی و در حد توان نسبت به هر یک راه کارهایی ارائه نماییم. در بخش نتایج عمده آسیب های آموزشی حقوق که عبارتند از 1- مشکلات موجود بررشته های دانشگاهی حقوق 2- بررسی آسب های اجرایی علوم حقوق 3- آسیب های موجود در منابع تدریسی حقوق 4- آسیب های موجود در مدیریت دروس و سرفصل ها .با توجه به مطالعات میدانی صورت گرفته مهمترین آسیب های حوزه رشته حقوق در دانشگاه متوجه این موارد بود : 1- نبود گام بندی اهداف آموزش 2- ارتباط با رشته شغلی دچار نقص کلی میباشد. 3- مطالعات جواب گوی نیاز های موجود نمیباشد 4- ضعف در کارآفرینی ، 5- ضعف در پژوهش های میان رشته ای
۱۶.

آسیب شناسی علمی دروس برق بر یادگیری دانشجویان و ارائه روش های پیشگیری

نویسنده:

کلید واژه ها: علم برق آموزش پژوهش ضعف آموزش آسیب علوم مهندسی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 613 تعداد دانلود : 930
علوم برق از سال 1295 که پایش به کشور ما باز شد تا زمان حاضر شاهد فراز و نشیب فراوان بوده است. طبق یک طبقه بندی می توان آسیب های مرتبط با این رشته را به آسیب های مربوط به نظام سیاسی - اجتماعی (شامل عدم وجود راهبرد جامع، توسعه ناکافی نهادهای مدنی علمی، توهم استغنا از علوم ، ارتباط ناقص با دستگاه های اجرایی، ابهام وحدت دو نهاد صنعت و دانشگاه و فرار نخبگان)، آسیب های مربوط به اندیشمندان (اعم از تحویل علوم برق به علوم دیگر، ابهام ارتباط سنت و تجدد، رضایت بخش نبودن سطح دانش ، ابهام در بومی سازی، ناکافی بودن مطالعات میان رشته ای) تقسیم نمود. با گذر زمان در سیستم آموزش کشور تغییرات گسترده ای صورت میپذیرد که موجب ایجاد آسیب های جبران ناپذیری به این نظام میشود که علوم برق از این امر مستثنی نیست که به تبع آن ضعف در این سیستم را بدنبال خواهد داشت. وهمچنین نحوه ارائه آموزش (عدم احاطه دانشجو بر مطالب رشته برق،سیستم نمره محور،ارائه غیر پژوهشی و صرفا تئوری مطالب آموزشی) و البته موارد پژوهشی ( ترجمه و تکثیرات بی رویه و بدون کنترل،بنیادی نبودن مطالب علمی و پژوهشی) میباشد. البته لازم به ذکر است گسستگی در شیوه تدریس،منابع مورد استفاده،مدیریت دانشکده ها نیز در این خصوص دخیل میباشد. با توجه به مباحث مطرح شده در این تحقیق با توجه به مطالعات میدانی و نظرسنجی ها عمده دلایل و چالش ها شناسیی و در حد توان نسبت به هر یک راه کارهایی ارائه نماییم.
۱۷.

بررسی معایب ارزشیابی آموزش الکترونیک علوم ریاضی در دانشجویان (مطالعه موردی دانشگاه آزاد شبستر)

نویسنده:

کلید واژه ها: آموزش مجازی معایب ریاضی آموزش دانشگاه تدریس ریاضی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 70 تعداد دانلود : 439
آموزش در فضای مجازی نقاط بسیار زیادی در بردارد. در این مقاله به نقاط ضعف آن پرداخته می شود. یکی از نقاط ضعف آموزش مجازی در کشور ما، سرعت پایین اینترنت و نبود زیرساخت های کافی است. عدم امکان آموزش چهره به چهره، یکی دیگر از مشکلات آموزش مجازی است. ارتباط چهره به چهره، یکی از برانگیزاننده های مفید در امر یادگیری است. عدم امکان فعالیت گروهی در فضای مجازی، یکی دیگر از ضعف های موجود در این فضا است. هدف از پژوهش حاضر بررسی معایب و چالش های آموزش مجازی درس ریاضی در سال تحصیلی 1400-1399 است. جامعه آماری ، کلیه دانشجوبان ( دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر) شهر شبستر واقع در استان آذربایجان شرقی میباشد. تعداد کل جامعه آماری شامل تعداد 150 دانشجو جامعه آماری نمونه ی ما شامل 50 نفره بوده است. دیدگاه های آنها در رابطه با معایب آموزش مجازی درس ریاضی از طریق پرسشنامه جمع آوری شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه طبق نظر متخصصان علوم تربیتی و اساتید با تجربه و پایایی پرسشنامه ها با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ) (α=0/75تأیید گردید. اطلاعات با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و آزمون تی تجزیه و تحلیل شد. میانگین و انحراف معیار نمره کل مزایا آموزش مجازی (میانگین از 5نمره) در دانشجویان با آموزش مجازی 1/3 و در دانشجویان بدون آموزش مجازی 8/2 بدست آمد. با آزمون تی مستقل، تفاوت آماری معناداری بین میانگین نمرات معایب دانشجویان که به صورت مجازی و غیر مجازی آموزش دیده بودند وجود داشت نتایج تحلیل داده ها نشان داد
۱۸.

تحلیل آسیب های علمی و پژوهشی رشته عمران در دانشگاه های ایران

نویسنده:

کلید واژه ها: عمران آموزش پژوهش ضعف آموزش آسیب علوم فنی و مهندسی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 974 تعداد دانلود : 438
علوم مهندسی عمران از سال 1336 که پایش به دانشگاه های ما باز شد تا زمان حاضر شاهد فراز و نشیب فراوان بوده است پژوهشهای علمی، که بخش عمدهای از فعالیتهای دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور را طی دو دهه اخیر به خود اختصاص داده است، بدون شک یکی از مؤلفه های قطعی توسعه و پیشرفت کشور قلمداد میشود. تأکید رهبران سیاسی و نخبگان علمی کشور بر نیاز جدی به توسعه هرچه بیشتر علم و فنّاوری گواهی بر مدعای فوق است. از طرفی، بروز ضعفها و کاستی ها، چه در برنامه ریزی و چه در اجرای هدفمند پژوهشهای علمی، موجب سردرگمی نهادهای دست اندرکار شده و چشم انداز آتی پیشرفت علمی کشور را با شک و تردید جدی مواجه ساخته است. در این نوشته، ضمن انتقاد از صرفاً بیان مشکلات موجود، پیشنهاد شده است تا آحاد جامعه فرهیخته پژوهشی کشور، از طریق تبادل نظر و همفکری، مساعی خویش را در ترسیم نقشه راهی برای اجرای هدفمند پژوهش علمی طی دهه اخیر به کار بندند. طبق یک طبقه بندی میتوان آسیبهای مرتبط با این رشته را به آسیبهای مربوط به نظام اجتماعی (شامل عدم وجود راهبرد جامع، ارتباط با گفتمان مسلط، توسعه ناکافی نهادهای علمی، توهم استغنا از علوم مهندسی، ارتباط ناقص با دستگاه های اجرایی، ابهام وحدت دو نهاد حوزه و دانشگاه، نابسندگی معیارها، دست دوم بودن علوم مهندسی و فرار نخبگان،( آسیبهای مربوط به اندیشمندان) اعم از ابهام ارتباط دانشگاه و صنعت، رضایتبخش نبودن سطح دانش فنی، ابهام در بومیسازی، ابهام در بروزسازی، ناکافی بودن مطالعات میان رشته
۱۹.

بررسی تاثیر هوش فرهنگی با انگیزش و خلاقیت یادگیری بر دانش آموزان

کلید واژه ها: محیط آموزشی خلاقیت هوش فرهنگی دانش آموزان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 177 تعداد دانلود : 711
پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر بین هوش فرهنگی و یادگیری کلاس با انگیزش تحصیلی دانش آموزان انجام گردید. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان نمونه پژوهش شامل 150 آزمودنی بود که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های انگیزش تحصیلی، هوش فرهنگی ( آنگ ۲۰۰۴) و ادراک از محیط کلاس ( جنتری ۲۰۰۲) استفاده شد. در پژوهش حاضر، ضریب آلفای کرونباخ برای خرده مقیاس های پرسشنامه انگیزش تحصیلی (درونی ؛ بیرونی و بی انگیزشی ) به ترتیب 79/0 ،80/0 و 70/0 به دست آمد. ضریب آلفای کرونباخ مولفه های هوش فرهنگی شامل مولفه فراشناختی، شناخت، انگیزشی، رفتاری و نمره کل پرسشنامه به ترتیب برابر با 70/0، 71/0، 76/0، 70/0 و 83/0 به دست آمد..داده های آماری با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها نشان داد هوش فرهنگی با خلاقیت در یادگیری درونی و بیرونی رابطه مثبت و معناداری داشتند. همچنین، هوش فرهنگی و دو مولفه ی (فراشناختی و انگیزشی) و ادراک خلاقیت یادگیری کلاس با بی انگیزشی رابطه منفی و معناداری داشتند. در نهایت، باید گفت که از طریق تقویت هوش فرهنگی و خلاقیت محیط یادگیری کلاس در دانش آموزان می توان به افزایش انگیزش تحصیلی آنان کمک کرد.
۲۰.

مقایسه آرای تربیتی جان لاک وهربرت اسپنسر وتبیین دلالت های ضمنی تربیتی این دو دیدگاه در آموزش وپرورش

کلید واژه ها: جان لاک هربرت اسپنسر قرن هفدهم تعلیم تربیت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 627 تعداد دانلود : 689
هدف این پژوهش بررسی آرای تربیتی جان لاک وهربرت اسپنسردردهه هفدهم است.جان لاک بطور گسترده بعنوان پدرلیبرالیسم کلاسیک شناخته می شود.اسپنسر از نخستین کسانی بود که در پی اعمال داروینیسم در مسائل اجتماعی و همچنین تعیین سیاست عدم مداخله از طریق شواهد زیست شناختی بود. جان لاک درمقابل اسپنسریک فعال سیاسی ویک سیاست مدار بود وتمام توان خود را برای دفاع ازمفهوم مالکیت بکار برده است در صورتی که اسپنسر به اجتماع اهمیت می داد. انسان از نظرلاک موجودی واقعا نوع دوست است. نظرات لاک بر پیشرفت شناخت شناسی و فلسفه سیاسی مؤثر بود. او از تأثیرگذارترین و اندیشمندان عصر روشنگری شمرده می شود. لاک ضمیر انسان را مانند لوح سفیدی میدانست که از طریق تجربه و حواس معلومات در آن میکرد و عقل را بالقوه در وجود انسان میدانست.هدف اصلی در تربیت به اعتقاد لاک کسب شایستگی اخلاقی است و هدف نهایی به نظر اسپنسر این است که اجتماع به عنوان یک ارگانیسم به تعادل برسد از طرف دیگر بر خلاف لاک که لیبرال کلاسیک بود جامعه و دولت را مصنوع عقل بشری نمی دانست بلکه معتقد بود که دولت در فرآیند تکامل اجتماعی ایجاد شده است و عقلانیت و هدفمندی چندان بر آن قابل اعمال نیست.روش مورد استفاده در این تحقیق توصیفی- تحلیلی میباشد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۵