رویکردی نو در علوم تربیتی

رویکردی نو در علوم تربیتی

رویکردی نو در علوم تربیتی سال سوم بهار 1400 شماره 1

مقالات

۱.

بررسی رابطه مسئولیت پذیری با فرسودگی تحصیلی در دانش آموزان مدارس دولتی دختر مقطع متوسطه شهرستان تربت حیدریه

کلید واژه ها: فرسودگی تحصیلی مسئولیت پذیری دانش آموزان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 203 تعداد دانلود : 619
هدف اصلی این پژوهش تعیین رابطه ی مسئولیت پذیری با فرسودگی تحصیلی در دانش آموزان دوره ی دوم مقطع متوسطه شهرستان تربت حیدریه است. برای دستیابی به اهداف پژوهش از روش تحقیق همبستگی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره ی دوم مقطع متوسطه در مدارس دولتی شهرستان تربت حیدریه در سال تحصیلی 99-1398 بود که حدود 550 نفر بودند. از میان جامعه آماری، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای و براساس جدول کرجسی و مورگان نمونه ای به حجم 226 نفر انتخاب شدند، نمونه مورد نظر به دو پرسشنامه پرسشنامه مسئولیت پذیری کالیفرنیا (سینها و سینگ، 1993) و پرسشنامه فرسودگی تحصیلی مسلش (2002) پاسخ داده و سرانجام به تجزیه و تحلیل اطلاعات پرداخته شد. به منظور توصیف داده های این پژوهش از شاخص های آمار توصیفی (مانند میانگین و واریانس) و نیز از شاخص های آمار استنباطی روش رگرسیون چندگانه با مدل گام به گام و آنالیز واریانس استفاده شد. داده ها به کمک نرم افزار spss-21 تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین مسئولیت پذیری با فرسودگی تحصیلی در سطح اطمینان 95 درصد رابطه معنی داری وجود ندارد. مسئولیت پذیری دانش آموزان به لحاظ پایه تحصیلی تفاوت معناداری وجود ندارد. همچنین یافته ها بیانگر این است که بین فرسودگی تحصیلی دانش آموزان به لحاظ پایه تحصیلی تفاوت معناداری وجود ندارد. با توجه به نتایج پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت که فرسودگی تحصیلی بسیار گسترده است و صرفا منوط به مسئولیت پذیری نمی شود.
۲.

اثربخشی آموزش مبتنی بر تعهد و پذیرش بر مسئولیت پذیری و شادکامی دانشجویان علم و صنعت

کلید واژه ها: آموزش مبتنی بر تعهد و پذیرش مسئولیت پذیری شادکامی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 66 تعداد دانلود : 376
هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر تعهد و پذیرش بر مسئولیت پذیری و شادکامی دانشجویان علم و صنعت بود. پژوهش حاضر، از جمله طرح های نیمه آزمایشی، به صورت پیش آزمون – پس آزمون بود و جامعه آماری در این پژوهش، شامل کلیه دانشجویان دختر دانشگاه علم و صنعت تهران بود که تعداد نمونه برابر با سی نفر و به طور تصادفی در دو گروه پانزده نفره آزمایش و کنترل گزینش انتخاب شد. ابزار گردآوری داده ها در این تحقیق از دو پرسشنامه استاندارد مقیاس مسئولیت پذیری روانشناختی کالیفرنیا ، شادکامی آکسفورد و جلسات درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد استفاده شده است. داده های این پژوهش در دو بخش توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و در بررسی توصیفی، شاخص های آماری توصیفی یعنی محاسبه فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد برای هر دو گروه (گروه زمایش و کنترل) انجام گرفت که در قسمت آمار استنباطی نیز از تحلیل کوواریانس آنکوا استفاده شد و همچنین برای تسریع در نتایج حاصله از نرم افزار spss-21 استفاده شد.نتایج نشان داد که آموزش مبتنی بر تعهد و پذیرش بر مسئولیت پذیری و شادکامی دانشجویان علم و صنعت اثربخش است. که با توجه به شدت اثر، آموزش مبتنی بر تعهد و پذیرش بر مسئولیت پذیری دانشجویان تاثیر بیشتری دارد.
۳.

ارتباط تیپ های شخصیتی و هوش هیجانی با سلامت روانی دانشجویان

کلید واژه ها: سلامت روانی ویژگی های شخصیت هوش هیجانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 687 تعداد دانلود : 46
هدف: پژوهش حاضر، بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی (برون گرایی، وظیفه گرایی) و هوش هیجانی با سلامت روانی در دانشجویان دانشگاه آزاد بود. روش: بدین منظور 360 دانشجو داوطلب واجد شرایط، وارد پژوهش شدند و به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و اطلاعات آنها با اجرای پرسشنامه دموگرافیک، ویژگی های شخصیت مایرز- بریگز، هوش هیجان بار آن (1980) و سلامت روان گلدنبرگ (1979) جمع آوری شد. و تجزیه و تحلیل داده با نرم افزار spss نسخه 24 و ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان با سطح معناداری 05/0 انجام شد.نتایج: نتایج نشان داد که بین ابعاد برون گرایی و وظیفه گرایی شخصیت و هوش هیجانی با سلامت روانی همبستگی منفی و معناداری وجود دارد. و همچنین برون گرایی 29%، وظیفه شناسی 31/0% و هوش هیجانی 47% واریانس مربوط به سلامت روان را در سطح معناداری تبیین می کنند.نتیجه گیری: متغیر برون گرایی و وظیفه شناسی و هوش هیجانی قادر به پیش بینی سلامت روانی هستند.
۴.

رابطه استرس شغلی با نماز خواندن در دانشجویان رشته پرستاری

کلید واژه ها: نماز خواندن استرس شغلی پرستاری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 832 تعداد دانلود : 428
هدف: این پژوهش با هدف بررسی رابطه استرس شغلی با نماز خواندن دانشجویان پرستاری شهر تهران در سال 1399 به انجام رسید.روش: روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه اماری 123 نفر از دانشجویان پرستاری بودند که به صورت در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه استرس شغلی شوکلا و سریواستاوا (2016) و پرسشنامه خودسنجی التزام عملی به اعتقادات مذهبی نوید (1389) بود. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج: نتایج نشان داد که بین نماز خواندن و استرس شغلی رابطه معنی دار وجود دارد. و نماز خواندن باعث کاهش استرس شغلی می شود. نتایج رگرسیونی هم نشان داد که نماز خواندن به میزان 30 درصد می تواند استرس شغلی را پیش بینی کند. نتیجه گیری: بر این اساس می توان چنین نتیجه گیری کرد که از طریق تقویت نماز خواندن و برنامه های موثر در گرایش افراد به نماز خواند می توان استرس شغلی پرستاران را کاهش داد.
۵.

بررسی استفاده از کد های دسترسی سریع در بهینه سازی مصرف مواد نسل جدید کتابهای دانشگاهی ( مطالعه موردی)

نویسنده:

کلید واژه ها: بهینه سازی مصرف مواد کدهای دسترسی سریع محتوای آموزشی آموزش عالی کتاب دانشگاهی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 578 تعداد دانلود : 46
هدف از این مطالعه، بهینه سازی مصرف مواد با معرفی نسل جدید کتابهای دانشگاهی است. به این منظور کتاب های دانشگاهی با فناوری مبتنی بر وب تلفیق شدند. رسانه های آموزشی شامل متن، صوت، فیلم و انیمیشن با کمک کدهای دسترسی سریع طراحی و به متن اصلی کتاب اضافه شدند. در باز طراحی کتاب آموزشی در قالب نسل جدید کتابهای دانشگاهی 300 صفحه از محتوای چاپی کتاب کاسته و در قالب چند رسانه های مبتنی بر وب در اختیار دانشجویان قرار گرفت. کد های دسترسی سریع با استفاده از دستگاه تلفن هوشمند قابل استفاده دانشجویان بودند. این مطالعه در نیم سال دوم تحصیلی98-97 با نمونه آماری 57 دانشجو صورت گرفت. در این پژوهش دانشجویان محتوای آموزشی را با استفاده از نسل جدید کتابهای دانشگاهی دریافت کردند. نتایج پژوهش نشان داد نسل جدید کتاب های دانشگاهی در نمونه مورد مطالعه، موجب کاهش مصرف 8553 برگ کاغذ، معادل 77/42 کیلوگرم می گردد که این رقم معادل نجات جان بیش از یک درخت و کاهش مصرف 1670 لیتر آب است. بنابراین با توجه به تعداد متقاضیان، اهمیت کیفیت آموزش تحصیلات تکمیلی و همچنین نتایج مثبت استفاده از فناوری در یادگیری، معرفی و گسترش استفاده از نسل جدید کتاب های دانشگاهی، می تواند نقش موثری در بهینه سازی مصرف مواد و انرژی داشته باشد.
۶.

اثربخشی آموزش مثبت نگری بر سلامت روان دانش آموزان

کلید واژه ها: مثبت اندیشی سلامت روان دانش آموزان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 395 تعداد دانلود : 793
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر سلامت روان دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه مدارس منطقه 4 شهر تهران صورت گرفته است. نوع پژوهش، شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه این پژوهش را همه دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه مدارس آموزش و پرورش منطقه 4 شهر تهران تشکیل داده اند. از این جامعه یک مدرسه به روش نمونه گیری در دسترس و دو کلاس متوسطه با روش تصادفی انتخاب شده است. به منظور سنجش سلامت روان، پرسشنامه گلدبرگ (1998) استفاده شد. برای اجرای پژوهش نخست از هر دو گروه پیش آزمون گرفته شده، سپس 10 جلسه 90 دقیقه ای مثبت اندیشی برای گروه آزمایش ارائه شده است اما برای گروه کنترل هیچ گونه مداخله ای صورت نگرفته است. پس از پایان آموزش از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. به این ترتیب داده های موردنیاز پژوهش گرد آوری شدند و با آزمون کوورایانس مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نشان دادند که میانگین سلامت روان گروه آزمایش در پیش آزمون 50 بود، اما در پس آزمون 44 بود. همچنین تحلیل استنباطی با 99 درصد اطمینان، اثربخشی آموزش را بر سلامت روان تأیید کرد. بنابراین نتیجه گیری می شود که آموزش مهارتهای مثبت اندیشی، سلامت روان دانش آموزان رابه طور معنا دار بهبود می بخشد (05/0
۷.

بررسی اثر بخشی آموزش شناختی رفتاری بر سلامت معنوی وتاب آوری زنان خانه دار بویین ومیاندشت

کلید واژه ها: آموز ش شناختی رفتاری تابآوری سلامت معنوی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 558 تعداد دانلود : 703
در این پژوهش به بررسی اثربخشی آموزش شناختی رفتاری بر سلامت معنوی و تابآوری زنان خانهدار بویین و میاندشت پرداخته شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه زنان مراجعه کننده به کانون فرهنگی تربیتی ولیعصر شهرستان بویین و میاندشت بود که از میان آنها، به روش نمونه گیری دردسترس در پیش تست، 30 نفر که دارای ملاک های ورود و خروج بودند، نمونه آماری را تشکیل دادند. این 30 نفر به طور تصادفی در ۲ گروه 15 نفره آزمایش و کنترل گزینش شد که گروه آزمایش، آموزش شناختی رفتاری گروهی را دریافت کردند وگروه دیگر گروه کنترل بود که در لیست انتظار قرار داشت. همچنین برای تجزیه و تحلیل دادههااز تحلیل کوواریانس و برای تسریع در نتایج حاصله از نرم افزار SPSS22 استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش شناختی رفتاری به طور معناداری باعث افزایش تاب آوری و سلامت معنوی زنان خانهدار میشود. به عبارت بهتر زنان خانهدار با شرکت در جلسات آموزش شناختی رفتاری توانستند تابآوری و سلامت معنوی خود را افزایش دهند.لذا آموزش شناختی رفتاری می تواند روشی موثر جهت کاهش مشکلات روان شناختی زنان باشد.
۸.

میزان درگیری فعال دانش آموزان پایه ششم ابتدایی با محتوای کتاب مطالعات اجتماعی و ریاضی از دیدگاه معلمان شهرستان تفرش

کلید واژه ها: درگیری فعال تحلیل محتوا کتاب مطالعات اجتماعی و ریاضی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 126 تعداد دانلود : 278
پژوهش حاضر با هدف « ﻣﯿﺰﺍﻥ دﺭﮔﯿﺮی ﻓﻌﺎل دﺍﻧﺶ آﻣﻮزﺍﻥ ﭘﺎﯾﻪ ﺷﺸﻢ ﺍﺑﺘﺪﺍﯾﯽ ﺑﺎ ﻣﺤﺘﻮﺍی ﮐﺘﺎب ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻭ ﺭﯾﺎﺿﯽ ﺍز دﯾﺪﮔﺎه ﻣﻌﻠﻤﺎﻥ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎﻥ ﺗﻔﺮﺵ»، صورت گرفت. روش این پژوهش تکنیک تحلیل محتوا بر اساس ضریب درگیری دانش آموزان در سه مؤلفه متن، پرسش و تصاویر بود. جامعه آماری این پژوهش کتاب های مطالعات اجتماعی و ریاضی پایه ششم ابتدایی بود که کلیه متون،پرسش ها و تصاویر در هر دو کتاب مورد تحلیل محتوا قرار گرفتند. نتایج نشان داد که میزان درگیری فعال در متن کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم 35/1، پرسش ها، 13/1 و تصاویر 69/0 بود. همچنین این نتایج در کتاب ریاضی پایه ششم، به ترتیب 73/0، 74/4 و 44/1 بود که می توان گفت کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم به شیوه فعال از همه جهات تدوین شده است. متن و تصویر کتاب ریاضی نیز فعال است ولی پرسش های کتاب ریاضی پایه ششم بیش از اندازه فعال است و نارضایتی و خستگی دانش آموزان را به همراه خواهد آورد.
۹.

طراحی کلاس های درسی رنگین کمانی، غوطه وری و الهام بخشی: فضای یادگیری نسل زِد

نویسنده:

کلید واژه ها: نسل z یادگیری طراحی کلاس

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 264 تعداد دانلود : 899
مطابق تئوری طبقه بندی نسل ها، بر اساس شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی متولدین دوره های تاریخی معینی، یک نسل را تشکیل می دهند که تا حدودی می توان گفت از نگرش ها و تجربیات مشابهی برخوردارند. در این طبقه بندی به ترتیب می توان به نسل از یاد رفته ؛ نسل بین دو جنگ ؛ نسل بزرگان ؛ نسل خاموش ؛ نسل انفجار جمعیت ؛ نسل X ؛ نسل Y ؛ نسل Z و نسل آلفا اشاره نمود. تفاوت ما بین نسل ها در کلاس درس اولویت های مختلفی را به وجود می آورد و توقعات متفاوتی را طلب می کند. با توجه به تنوع نسلی، امروزه ما باید فراتر از راهی که هر یک از ما شخصاً آموزش دیده بودیم حرکت کنیم و طیف کاملی از تفاوت های نسلی را در کلاسهای آموزشی امروز جای دهیم. حضور حداکثری نسل z در سیستم های آموزشی، نیازمند یادگیری مهارت ها و فناوری هایی است که بتواند آنها را برای موفقیت در جهان آماده کند . بر این اساس در این مقاله ابتدا معرفی مختصری از طبقه بندی نسل ها داشته و سپس با معرفی نسل زد ، به ارائه مدل های طراحی کلاس های درسی پرداخته است. محیط های یادگیری مثبتی که احساس خوب بودن را منتقل کند و رویدادهای یادگیری را گسترش دهد. این مقاله از نوع توصیفی بوده و در آن برای جمع آوری اطلاعات از منابع و سایت ها و متون معتبر مرتبط استفاده شده است.
۱۰.

بررسی رابطه بین بازی های رایانه ای و هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه اول ناحیه یک کرمان

کلید واژه ها: بازی های رایانه ای هوش هیجانی وپیشرفت تحصیلی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 346 تعداد دانلود : 346
هدف از انجام این تحقیق بررسی رابطه بین بین بازیهای رایانهای وهوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان متوسطه شهرکرمان است. این تحقیق از لحاظ هدف جز تحقیقات کاربردی و از نظر روش، تحقیق توصیفی به شیوه همبستگی است. جامعه ی آماری این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه اول ناحیه 1شهرکرمان به تعداد 2061نفراستکه از طریق جدول مورگان نمونه ای به حجم 324نفر انتخاب شد .ابزار جمع آوری داده ها شامل دو پرسشنامه11سوالی بازی های رایانه ای با پایایی 01و پرسشنامه 31سوالی هوش هیجانی با پایایی 0817وهمچنین نمرات نهایی پایان سال تحصیلی می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آماره های توصیفی (جدول و نمودار آماری) و آماره های استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون) ، استفاده شده است.نتایج پژوهش حاکی از این است که بین بازی های رایانه ای وپیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه مستقیم ولی معکوس برقرار است به طوری که با افزایش انجام بازیهای رایانه ای پیشرفت تحصیلی کاهش می یابد.همچنین نتایج نشان داد بین هوش هیجانی ومولفه های آن با پیشرفت تحصیلی رابطه ای مثبت ومعناداری برقرار است.بنابراین با توجه به نتایج تحقیق پیشنهاد میگردد که، والدین ومسئولین مدارس زمینه های افزایش هوش هیجانی را برای دانش آموزان تقویت وشرایطی را فراهم نمایند تا بازیهای نامناسب رایانه ای توسط فرزندان کاهش یابد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۵