آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۹

چکیده

آموزش کودکان خردسال و دانش آموزان نسبت به افراد بالغ به دلیل تفاوت در میزان و نحوهی تمرکز کردن، کمی دشوارتر می باشد بکار گیری چند رسانه ای در آموزش حروف الفبا به دلیل محیط جذابی که برای کودکان دارد منجر به بهبود کیفیت آموزشی حروف الفبا می گردد. هدف از اجرای پژوهش حاضر تأثیر رعایت اصل مجاورت در چندرسانه ای آموزشی حروف الفبا بر بارشناختی دانش آموزان پایه اول ابتدایی روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون بود. جامعه آماری پژوهش شامل همه ی دانش آموزان پایه اول دبستان پسرانه ی استان بوشهر بوده است در سال تحصیلی 1400-1401 با تعداد کل 1579 و جامعه آماری نمونه ی ما شامل دو کلاس 28 نفره بوده است تحلیل داده ها با استفاده از آزمون کو واریانس انجام شد. نتایج تحلیل داده ها نشان داد که بکارگیری نرم افزار چند رسانه ای با رعایت اصل مجاورت در آموزش حروف الفبا بر افزایش بار شناختی دانش آموزان تأثیر معناداری دارد.

Analyzing the effect of following the principle of proximity in educational multimedia of alphabet letters on the cognitive load of first grade elementary school students

Teaching young children and students is a bit more difficult than adults due to the difference in the amount and manner of focusing. Using multimedia in teaching the alphabet leads to an improvement in the educational quality of the alphabet due to the attractive environment it has for children. The purpose of the current research was the effect of following the principle of proximity in educational multimedia of alphabets on the cognitive load of first grade elementary school students. The statistical population of the research included all the first grade students of the boys' primary school in Bushehr province in the academic year of 1400-1401 with a total number of 1579 and the statistical population of our sample included two classes of 28 students. The data analysis was done using the co-variance test. The results of data analysis showed that the use of multimedia software in accordance with the principle of proximity in teaching alphabets has a significant effect on increasing the cognitive load of students.

تبلیغات