رویکردی نو در علوم تربیتی

رویکردی نو در علوم تربیتی

رویکردی نو در علوم تربیتی سال سوم تابستان 1400 شماره 2

مقالات

۱.

رابطه اخلاق حرفه ای با فضیلت و تعهد سازمانی در معلمان دوره ابتدایی (مورد مطالعه معلمان آموزش و پرورش منطقه 5 تهران)

کلید واژه ها: اخلاق حرفه ای تعهد سازمانی فضیلت سازمانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 204 تعداد دانلود : 798
هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه بین اخلاق حرفه ای با فضیلت و تعهد سازمانی در معلمان دوره ابتدایی بود. این پژوهش از نظر هدف «کاربردی» و از نظر گرداوری «میدانی» و از نظر اجرا «توصیفی» از نوع «همبستگی» بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی آموزش و پرورش منطقه 5 شهر تهران بود (N=755). حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 254 نفر در نظر گرفته شد. ابزار گردآوری داده ها سه پرسشنامه استاندارد اخلاق حرفه ای کادوزیر (2002)، فضیلت سازمانی کامرون (2004) و تعهد سازمانی آلن و مایر (1991) بود که ضریب پایایی آنها به ترتیب 76/0، 83/0 و 89/0 برآورد شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های کولموگروف اسمیرنوف، همبستگی پیرسون و رگرسیون به کمک نرم افزار آماری SPSS-22 استفاده شد. نتایج نشان داد که بین اخلاق حرفه ای با فضیلت سازمانی و تعهد سازمانی معلمان رابطه وجود دارد و تعهد سازمانی سهم بیشتری در پیش بینی اخلاق حرفه ای معلمان دارد. کلید واژه: اخلاق حرفه ای، فضیلت سازمانی، تعهد سازمانی
۲.

اقدامی جهت کاهش استرس و افزایش پیشرفت تحصیلی در دانش آمورانی که فاقد تجهیزات آموزش مجازی : دیدگاهی پساکرونایی(نمونه موردی)

کلید واژه ها: استرس اموزش مجازی آموزش حضوری کرونا پیشرفت تحصیلی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 679 تعداد دانلود : 536
در این پژوهش اشاره به آموزش حضوری از اولویت های آموزش و پرورش به شمار می رود و مزایای بسیار فراوان نیز به ارمغان می آورد ، این پژوهش توصیفی – پیمایشی و موردی و جامعه تشکیل شده از دانش آموزان مقطع ابتدایی مدرسه روستایی ایمر ملاساری از توابع گنبد کاووس تشکل داده است ، ابزار گرد آوری مصاحبه و مشاهده صورت گرفته است و تحلیل محتوا بر مبنای واژگان و واحد تحلیل از واژگان اساسی استتخراج شده است.در موقعیت خاص دوران شیوع کرونا ما از حضور سبز دانش آموزان محروم شدیم و آموزش ها از طریق برنامه شاد پیگیری شد؛ بسیاری از دانش آموزان دارای تجهیزات مناسب برای استفاده از این امکان را نداشتند و تهیه این وسایل نیاز به هزینه بالایی است نیاز بود، که از توان مدرسه خارج بود ، ما بر آن شدیم تا با اقدامی موثر با استفاده از ابزاری که در مدرسه توسط مدیریت تهیه شده بود ،فرصتی محیا کنیم،و آن دسته از دانش آموزانی که از تجهیزات برخوردار نبودند ترغیب به آموزش حضوری با رعایت جوانب بهداشتی و پیشگیری اولیه نماییم؛که پژوهش با استقبال والدین و دانش آموزان واقع شد و مساله استرس در حین آموزش و حتی پسا کرونا با رعایت نکات بهداشتی که این اقدام پژوهی نو ، مسیری برای شکوفایی آموزش که محدودیت را به فرصت تبدیل کند پرداخته شده است و در آخر پیشنهاداتی توسط پژوهشگر در این اقدام پژوهی ارایه نمودم.
۳.

بررسی چالش تعطیلات دوران کرونا و افت تحصیلی فراگیران نظام تعلیم و تربیت: ارائه راهکاری های متناسب

کلید واژه ها: کرونا تعطیلات افت تحصیلی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 224 تعداد دانلود : 147
کرونا ویروس با تغییر به پاندمی جهانی در سال 2020 مشکلات و چالش های بسیاری بر جهان تحمیل نمود که جهت جلوگیری و پیشرفت مرگ و میر بسیاری از سازمان های دولتی به خصوص نظام تعلیم و تربیت وارد عصر جدید از آموزش مجازی شد ، تعطیلات برای بسیاری از دانش آموزان تهدید میتواند محسوب شود آن دسته از دانش آموزان شرایط مساعد مالی در خرید تجهیرات مجازی ندارند و والدین سواد کافی در هدایت تحصیلی این دسته از دانش آموزان نیست،متعاقبا باعث ترک تحصیلی و افت تحصیلی خواهیم بود باتوجه به این مساله و چالش این پژوهش توصیفی با روش تحلیل محتوا از اسناد و مقالات معتبر به اکتشاف و بررسی عنوان تحقیق پرداخت و راهکار ها و مسایل مثبت و مفی این چالش جهانی مورد تحلیل و بحث قرار داد در پایان بهترین روش برای دانش آموزان جهت عملکرد مناسب ارایه شد، به تقضیل بیان گردید .
۴.

بررسی تاثیر نقشه مفهومی نظریه آزوبل در جهت پیشگیری افت تحصیلی و زوال یادگیری در دوران کرونا

کلید واژه ها: نقشه مفهومی آزوبل افت تحصیلی یاد سپاری یاد آوری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 79 تعداد دانلود : 435
پژوهش حاضر به بررسی تاثیر نقشه مفهومی نظریه آزوبل در جهت پیشگیری افت تحصیلی و زوال یادگیری در دوران کرونا پرداخته شد . روش تحقیق شبه آزمایشی با گروه کنترل آزمودنی در روش تحلیل تی جفت شده ، پیش آزمون و پس آزمون با مشارکت دو گروه 30 نفره متوازن کلاس سوم مقطع ابتدایی انجام شد . یافته نشان داد تاثیر نقشه مفهومی درفراموشی مطالب و زوال یادگیری و با یاد آوری و به یاد سپاری مطالب درسی نقش اثرگذاری در گروه کنترل نسبت به گروه گواه دارد .
۵.

چالش های آموزش برخط و تفرد زدایی و تحقق فردیت دانش آموزان: راهکارهایی در عصر کرونا

کلید واژه ها: تفردزدایی تحقق فردیت جمع گرایی کرونا ویروس

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 851 تعداد دانلود : 205
مهمترین مشکلی که آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت را از نگاه سند تحول بنیادین زمین گیر کرده است، فردگرایی و غفلت از آموزش های جمعی و گروهی در دانش آموزان است. در بسیاری از مبانی علمی و بیانات مقام معظم رهبری تاکید بر تحقق فرد و بروز استعداد های فردی تمرکز شده است ، در عصر کرونا این بحث بسیار مساله در معرض تهدید قرار گرفته دانش آموزان در آموزش بر خط از حضور در جمع و نشان از فردیت و بروز فردیت به فردیت زدایی تبدیل گشته تمامی آموزش های با یک شبکه مجازی و تعاملات نامعلوم و منزوی برایند این دوره شده است در این پژوهش با روش توصیفی اکتشافی از طریق بررسی اسناد و مقالات علمی پایگاه های علمی معتبر به بررسی و ارایه پیشنهاداتی در رستای تحقق ازمان های جمعی و ظهور فردیت در جامعه پرداخته میشود و چالش های آن بررسی شده است.
۶.

افزایش مسؤلیت پذیری به کمک درس پژوهشی و یادگیری دانش آموزان با نگاهی متفاوت به نقش دانش آموز: دانش آموز پژوهنده

کلید واژه ها: درس پژوهی معلم پژوهنده دانش آموزپژوهنده پژوهش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 78 تعداد دانلود : 410
اهمیت پژوهش از این روست که فرد نگاهی مساله محور و جستجو گر و توانمند می شود . در تحقیقات بسیار تاثیرات مثبتی در درس پژوهشی و معلمان پژوهنده بررسی شده و یافته های موفق حاصل آن بوده در این پژوهش با کمک معلمان موفق و تحقیقات مرتبط اثر آموزش درسی پژوهی و پژوهش برای بالندگی و رویکردی  مفهوم دانش آموز پژوهنده را گسترش دهیم. چالش های آموزش و انفجار اطلاعات در عصر حاضر و بعضی محدودیت ها مانند عصر کرونا فرصتی است که نیازمند دانش آموزان توانا و فکور و پژوهنده در دروس میطلبد،روش پژوهش حاضر شبه آزمایشی با دو گروه گواه و کنترل به بررسی ارزیابی و آموزش پرداخته شد و قسمت درسی از علوم درس اول پایه سوم استفاده کردیم و شروعی در شکل گیری مفهوم کیلید پژوهش نیز می باشد در یافته ها نشان داد تاثیرات آموزش دانش آموز فکور با مفاهیم ابتدایی پژوهش دانش آموزان نگاهی عمیق تر نسبت به درس و همچنین گروه گواه نشان داد، بکار گیری تجربیات موفق معلم پژوهنده برای دانش آموزان در عصر حاضر از ضروریات مستقل و دانش آموز با ادراک و عمیق و سازنده می باشد.
۷.

بررسی تاثیر بازی های آموزشی های مجازی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان متوسطه

کلید واژه ها: بازی های آموزشی دانش آموز پیشرفت تحصیلی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 91 تعداد دانلود : 305
هدف از  این پژوهش ساخت بازی های  آموزشی موبایلی براساس نظریه های یادگیری و روانشناسی تربیتی ،برای مبحث  جدول تناوبی بود و همچنین تاثیری گذاری این روش بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان  اندازه گیری شد. جامعه آماری این پژوهش ، کلیه دانش آموزان  دختر  رشته ی ریاضی و تجربی   که در سال تحصیلی 1398-1399  در دبیرستان  های شاهد و فتح المبین در شهر ری تحصیل می کردند را شامل می شد. برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای  استفاده شد دو گروه ریاضی و تجربی در هرکدام از این مدارس بودند، 20 دانش آموز از مدرسه ی آزمایش بصورت تصادفی انتخاب شده است. به آن ها ارائه شد و برای گروه دیگر جلسات  پرسش و پاسخ بصورت آنلاین انجام گرفت . در این پژوهش در نهایت از گروه آزمایش 20 نفر بصورت تصادفی و از گروه کنترل  به علت ریزش آزمودنی 19 نفر انتخاب شدند .و هر دو گروه در ده جلسه مورد آزمایش قرارگرفتند. پس از ده جلسه دوباره پس آزمون از دانش آموزان گرفته شد ه و در پایان، نتایج بدست آمده با استفاده از روش های آماری،تحلیل کوواریانس و واریانس تبیین شد و یافته ها نشان داده که بازی های آموزشی آموزشی بر میزان پیشرفت تحصیلی تاثیر گذار بود . اما تاثیر پیشینه ی تحصیلی بر پیشرفت تحصیلی بیشتر از بازی های آموزشی آموزشی بود و نشان دهنده ی این شرط بود که بازی های آموزشی آموزشی برای دانش آموزان با پیشینه ی تحصیلی بهتر،مناسب تر است.
۸.

محرومیت از خواب و چاقی در میان نوجوانان و جوانان: یک مطالعه مروری

کلید واژه ها: کمبود خواب محرومیت از خواب خوابی چاقی افزایش وزن

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 588 تعداد دانلود : 209
مقدمه: انسان مدرن امروزی در حال تجربه دو روند موازی، کاهش میانگین مدت خواب و افزایش نمایه توده بدنی است. خواب به عنوان یک فرآینده مهم در اغلب عملکردهای بدن نقش مهم و اساسی دارد. پژوهش های انسانی و حیوانی پیشنهاد می دهند که مدت کوتاه خواب یک ریسک فاکتور جدید برای افزایش وزن و چاقی می باشد. هدف از این مطالعه بررسی آثار محرومیت از خواب بر چاقی در میان کودکان و نوجوانان می باشد. روش بررسی: استراتژی جستجوی الکترونیکی توسط محقق ایجاد و تکمیل گردید و نتایج مطالعات بررسی شد. جستجوی رایانه ای با استفاده از PubMed , MEDLINE و Google Scholar با کلید واژه های کمبود خواب، محرومیت از خواب، خواب کوتاه، مدت خواب، بی خوابی، چاقی، افزایش وزن و شاخص توده بدن انجام شد. یافته ها: نتایج آنالیز بررسی پژوهش ها از این نظریه که خواب ناکافی منجر به اختلال هورمون های داخلی، تعادل انرژی و افزایش وزن می شود، حمایت می کند و می تواند افزایش وزن را پیش بینی کند. نتیجه گیری: محرومیت از خواب با تاثیر بر هورمون ها که در تعادل انرژی نقش دارند، ممکن است وزن بدن را از طریق اشتها تحت تاثیر قرار دهد. که این ارتباط میان مدت خواب کوتاه و چاقی در سنین 27 سالگی به پایین، بیش تر است. این موضوع نشان دهنده اهمیت خواب شبانه، که یکی از عوامل تاثیرگذار مرتبط با چاقی و اضافه وزن به ویژه در میان کودکان و نوجوانان است.
۹.

اثربخشی بازی الیفو بر هوش هیجانی کودکان پیش دبستانی

کلید واژه ها: بازی الیفو هوش هیجانی پیش دبستانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 520 تعداد دانلود : 524
پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی بازی الیفو بر هوش هیجانی کودکان پیش دبستانی به صورت نیمه آزمایشی و در قالب طرح پیش آزمون- پس آزمون، با یک گروه گواه انجام گرفت. جامعه آماری شامل کلیه کودکان پیش دبستانی منطقه 13 شهر تهران در سال تحصیلی 98-97 بود. در این مطالعه از پرسشنامه هوش هیجانی بار- آن استفاده شد. تعداد 30 نفر و به صورت تصادفی در گروه آزمایشی (15نفر) و گروه گواه (15 نفر) قرار گرفتند. به منظور انتخاب نمونه پژوهش، از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شد. پس از انتخاب نمونه ها پیش آزمون انجام شد و سپس بازی الیفو برای کودکان گروه آزمایش انجام شد. برای گروه آزمایش 45 جلسه بازی در ساعتی که کودکان در پیش دبستان حضور داشتند انجام و اجرا شد و گروه گواه مداخله ای دریافت نکرد و در پایان دوره از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از میانگین و انحراف معیار و تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته ها نشان داد که بازی الیفو باعث افزایش معنی دار سطح هوش هیجانی کودکان پیش دبستانی به میزان 49/0 و همچنین بر خرده مقیاس های خودآگاهی، خودمدیریتی، آگاهی اجتماعی و مدیریت روابط به ترتیب 61/0، 57/0، 54/0 و 54/0 موثر بود. مبتنی بر یافته ها می توان بیان داشت که بازی الیفو یک روش موثر برای افزایش هوش هیجانی کودکان است.
۱۰.

اثر محرومیت از خواب بر میزان اشتها دانشجویان پسر فعال

کلید واژه ها: اشتها خوابی چاقی محرومیت از خواب فعالیت بدنی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 661 تعداد دانلود : 462
مقدمه: بی خوابی یکی از عوامل تاثیر گذار بر میزان انرژی دریافتی و اشتها است. گزارش شده است که محرومیت از خواب تحت تاثیر برخی از هورمون ها (برای مثال انسولین، لپتین، گرلین و کوله سیستوکینین و...) که در تعادل انرژی نقش دارند، ممکن است وزن بدن را از طریق اشتها تحت تاثیر قرار دهد .هدف از مطالعه حاضر بررسی اثر محرومیت از خواب بر میزان اشتها در دانشجویان پسر فعال می باشد. روش شناسی: پژوهش به صورت تجربی می باشد. تعداد 20 دانشجوی پسر رشته علوم ورزشی به صورت داوطلب انتخاب و با شیوه انتخاب تصادفی ساده در طرح درونگروهی با موزانه متقابل در دو موقعیت مورد بررسی قرار گرفتند. شرکت کنندگان در دو موقعیت 1) پس از 12 ساعت ناشتایی و 8 ساعت خواب کافی، و 2) بعد از 12 ساعت ناشتایی و 30 ساعت بی خوابی کامل با شرایط کنترل شده مورد بررسی قرار گرفتند. اشتها آزمودنی ها با استفاده از مقیاس اندازه گیری آنالوگ بصری ارزیابی شد. تغییرات در متغیر وابسته ناشی از مداخله با آزمون تی وابسته در سطح معناداری 05/0>p و با استفاده از نرم افزار22 SPSS آنالیز شد. یافته ها: یافته های پژوهش حاضر نشان داد که 30 ساعت محرومیت از خواب سبب افزایش معنادار تمایل به غذ (012/0p=) و کاهش معنادار احساس سیری (001/0p=) در دانشجویان گردید. نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش، مشخص گردید 30 محرومیت از خواب منجر به تغییر معناداری در میزان اشتها دانشجویان گردیده است .

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۵