توسعه مهندسی بازار

توسعه مهندسی بازار

توسعه مهندسی بازار سال چهارم آذر و دی 1389 شماره 16

یادداشت ها

گفتگوها

۱.

گفتگو : مصاحبه با دان هیل، نویسنده ی کتاب علم هیجان (Emotionomics) تأثیر هیجانها بر موفقیتهای تجاری

مترجم:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 58
سیمون چادویک (Simon Chadwick) راجع به عقل (شناخت) در برابر احساس (هیجان)، مصاحبه ای با دان هیل(Dan Hill) نویسندهی کتاب علم هیجان (Emotionomics) انجام داده است که میخوانید

مقالات

۱.

بازاریابی حسی : کمپین حسی برای افتتاح پاساژ، و سایت شبکه ی مادران

مترجم:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 310
بازاریابی حسی"" عنوانی است روزآمد، که توسعه مهندسی بازار در دو شمارهی قبلی نیز به آن پرداخت. گفتگو با محمد سالا ری، مدیر دپارتمان بازاریابی حسی شرکتTMBA، و معرفی سایت دپارتمان بازاریابی حسی شرکت TMBA به نشانی www.Experientialmarketing.ir و درج مطالعات موردی از شرکتهای معتبر دنیا که برای اجرای فعالیتهای خود از بازاریابی حسی بهره بردند، و نوید انتشار کتاب ترجمه شدهی بازاریابی حسی با ترجمهی پرویز درگی و محمد سالا ری در بهمن ماه امسال از سوی TMBA، بخشی از مطالبی بود که در شمارهی 14 نشریه (سال چهارم، تابستان 1389) درج شد. این بحث در قالب مطالعات موردی در شمارهی پیشین (سال چهارم، شمارهی 15، مهر و آبان 1389) ادامه یافت و کاربرد بازاریابی حسی در اجرای کمپین شرکتهای پاناسونیک و بیام دبیلیو و باشگاه آرسنال، معرفی شد. مقالهی حاضر دریچه ای است نوین به این موضوع، که میکوشد با مطالعهی موردی دو کمپین موفق بازاریابی حسی انجام شده با عنوان ""کمپین حسی ویمبلدون"" و ""سایت شبکهی مادران""، از ارتباط تنگاتنگ بازاریابی حسی با رسانه های دیجیتال پرده بردارد. اهمیت روزافزون تکنولوژیهای دیجیتال در زندگی و کسب وکارها، بر کسی پوشیده نیست؛ امروزه شرکتهای موفق آنهایی هستند که هم راستا با پیشرفت جامعهی جهانی، خود را به روز میکنند و در این میان هدفهای کمپین حسی خود را بر بال امواج رسانه ها، و بالا خص رسانه های دیجیتال سوار میکنند تا سهم بیشتری از بازار را از آن خود سازند. جالب آنکه بر پایهی تجربهی این شرکتها، هر کجا که پیوند محکمتری میان دیجیتال و بازاریابی حسی برقرار میشود، نتایج درخشانتری حاصل میشود تا آنجا که ارائهی تجربیات روزمرهی وظایف مادری در سایتی با نام ""شبکهی مادران""، بیش از 1124 میلیون کاربر و 25 میلیون بازدید در ماه را به همراه دارد. به نظر میرسد آشنایی با چنین شیوه هایی میتواند یاریرسان شرکتها و مدیران ایرانیای باشد که افق آینده را روشنتر از هر زمانی جستجو میکنند؛ بدین رو توسعه مهندسی بازار رسالت خود را بر توسعه و آموزش هر چه بیشتر در زمینهی ""بازاریابی حسی""، و معرفی تجربه های موفق جهانی در این زمینه بنا نهاده است. توسعه مهندسی بازار پذیرای آثار و مقالا ت صاحبنظران و استادان دربارهی بازاریابی حسی است و همچنین از تجارب شرکتها و سازمانهایی که دربارهی بازاریابی حسی اقداماتی را به ثمر رسانده اند، استقبال میکند.
۲.

تاریخ تحلیلی بازاریابی : E=mc چه ربطی به بازاریابی دارد؟ گذر از 4 پی بازاریابی، ورود به عصر نام تجاری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 629
E=mc چه ربطی به بازاریابی دارد؟، عنوان سلسله مقالا تی است که در آن استاد سینا قربانلو، مؤلف و مترجم بیش از 20 عنوان کتاب در زمینهی مدیریت، بازاریابی، تبلیغات، و روش تحقیق، با همراهی همکار جوانش، مهندس سپیده قربانلو، به سیر تحولا ت بازاریابی از سال 1911 به بعد میپردازد. سیر بازاریابی از آغاز تا حضور نظریهی 4 پی بازاریابی، در شمارهی پیشین نشریهی توسعه مهندسی بازار (سال چهارم، شمارهی 15، مهر و آبان 1389) درج شد؛ یعنی زمانی که ارّابهی بازاریابی از دوران آرامش، با مشخصهی رقابت کم و رشد کُند فناوری، به حرکت درآمد و در مسیر خود به دوران گذار، با مشخصهی توسعهی مدیریت بازرگانی (MBA ) در دانشگاهها رسید. در این شماره، تحولا ت بازاریابی را در اواخر دوران گذار و پس از آن میخوانید؛ جایی که در سالهای پایانی قرن بیستم، چند اتفاق مهم چهرهی دنیا را تغییر داد و در واقع همه چیز را دگرگون ساخت. دوران جدیدی که دان سکستون (Don Sexton)، استاد برجستهی بازاریابی دانشگاه کلمبیا، به درستی آن را ""دوران شلوغی"" (Noisy days) مینامد که هنوز هم در آن به سر میبریم. این سیر تحولا ت بازاریابی ادامه مییابد تا در اواخر قرن بیستم و آستانهی قرن بیست ویکم، هجمهی انتقادات به رویکردهای بازاریابی که عمدتاً مبتنی بر 4 پی مککارتی بودند، آغاز میشود. در این زمان است که برخی از چهره های برجستهی بازاریابی جهان نظیر ژان نوئل کاپفرر، سرجیو زیمن، و ماکس ساترلند، هر کدام به فراخور زمان و مکان، به آنچه در عرصهی بازاریابی در حال رخ دادن است واکنش نشان میدهند؛ آنجا که کاپفرر ""نام تجاری"" را ارزشمندترین دارایی ناملموس شرکتها مینامد و زیمن و ساترلند به مؤسسات تبلیغاتی حمله ور میشوند. و بدین سان است که بازاریابی در آستانهی تغییرات جدی و مهمی قرار میگیرد...
۳.

فروش : پنج گام برای افزایش فروش در دوران رکود

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 303
در هر رکود اقتصادی، بازاریابان خود را در وضعیتی ناآشنا مییابند، زیرا هرگز دو رکود اقتصادی مشابه نیستند. اما در مطالعهی موفقیتها و شکستهای بازاریابی دهها شرکت که رکودهای اقتصادی را از سال 1970 و پس از آن از سر گذرانده اند، الگوهایی از رفتار مصرفکننده و استراتژیهای شرکتها شناسایی کرده ایم که هم پیش برندهی عملکرد و هم تضعیفکنندهی آن بوده اند. شرکتها باید تحولات در الگوهای مصرف را بفهمند و بر پایهی آنها استراتژیهای خود را تغییر دهند. البته در طول رکودها، مصرفکنندگان در اولویتهای خود تجدیدنظر کرده و مخارج خود را کاهش می دهند. زمانی که هزینه ها شروع به پایین آمدن میکند، شرکتها معمولاً هزینه ها را کم میکنند، قیمتها کاهش مییابند و سرمایه گذاریهای جدید به تعویق میافتند. مخارج بازاریابی در همهی سطوح در حوزه های مختلف از ارتباطات تا تحقیقات اغلب کاهش مییابند. اما این کاهش هزینه های بیتمایز، اشتباه است. با اینکه صرفه جویی در هزینه ها عاقلانه است، اما قصور در پشتیبانی از نام تجاری یا بررسی نیازهای در حال تغییر مشتریان اصلی میتواند در بلندمدت عملکرد را به خطر اندازد.
۴.

تحقیقات بازار : نارسایییهای آماری از منظر تحقیقات بازاریابی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 810
آمارها"" در تحقیقات بازاریابی بویژه از نوع تحقیقات کمّی، یک ضرورت حیاتی است. با وجود این، به دست آوردن این آمارها برای محققان همواره ساده نیست و مستلزم تلا شهای فراوانی است. از دیگر سو، محققان پس از دستیابی به این آمارها، گاه با تناقضهایی روبه رویند که دلیل آن معلوم نیست. اثر حاضر از منظری اجرایی این آگاهی را در اختیار پژوهشگران تحقیقات بازار قرار میدهد که نارساییهای آماری چگونه و چرا ظهور و بروز مییابند. این نگاه به محقق بازاریابی کمک خواهد کرد که درک دقیقتری از کاستیهای آماری پیدا کند، در رویارویی با تناقضها، منشاء آن را با دقت بیشتری حدس بزند، و در زمان استفاده از آن آمارها، به هنگام تفسیر نهایی با احتیاط بیشتری عمل کند.
۵.

مهارتهای مذاکره : زبان تن در مصاحبه های شغلی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 860
تکمیل کردن رزومه به صورت دستی رو به افول است. در عصر کامپیوتر و تکنولوژیهای سایبرنتیک، بیشتر کارفرمایان، متقاضیان شغل به صورت برخط ( آنلاین) را ترجیح میدهند. این درحالی است که متقاضیان کار نیز برای پیدا کردن شغل بیشتر از هر منبع دیگری به اینترنت مراجعه میکنند. اما نکته ای که همچنان به قوت خود باقی است، ""زبان تن متقاضی شغل است در هنگام مصاحبه و چگونگی اثرگذاری اولیهی او در زمان ورود به اتاق مصاحبه.
۶.

خرده فروشی : برنامه ریزی برای تأمین کالا و محصولات جور در خرده فروشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 987
خرده فروشی"" از جمله موضوعاتی است که در نشریهی توسعه مهندسی بازار بارها درج شده است. این بار ""خرده فروشی"" از زاویه ای دیگر مورد توجه قرارگرفته است؛ با این توجه که متن حاضر برگرفته شده از یک متن جامع و طولانی است که امکان درج آن در نشریه مهیا نشد. شایان ذکر است در فرصتهای آتی، بخشهایی دیگر از این متن برای مطالعهی علاقه مندان تقدیم خواهد شد.توسعه مهندسی بازار پذیرای آثار و مقالات دانشجویانی است که به طرق مختلف برای واحدهای درس بازاریابی و دریافت نمره از استادان تهیه و تدوین شده است.کافی است متن، حاوی موضوعات کاربردی باشد و با راهنمایی مؤثر برای صاحبان کسب وکار و مدیران بازاریابی و فروش به رونق کسب وکارها بینجامد.
۷.

تحقیقات بازار : ورود به بازارهای جهانی در پرتو تحقیقات بازار

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 160
حضور در بازارهای جهانی، گرایش و علاقهی بازرگانان ایرانی است. اما پس از عرضهی کالا و خدمات، بیش از پیش درمییابند که بهتر است این گرایش و علاقه مندی را با تحقیقات بازار تکمیل کنند. تحقیقات بازار آن هم در عرصهی بین الملل، شرایط و فضای متفاوتی دارد و چالشهای خاصی را پیش روی بازرگانان و کسب وکارشان قرار میدهد که اطلاع از آن ضروری است. این اثر تنها برای احساس این ضرورتها گام برداشته است و راهنمای مؤثری است تا نقشهی راه را برای بازرگانانی مهیا سازد که برای ورود به بازارهای جهانی خود را مجهز میکنند.
۸.

روانشناسی تبلیغات : روایت آدیداس نیهیلیست و نایک پروازی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 512
روایت""، تازه ترین چارچوب ارزیابی برای بررسی برندهای دنیا است که صاحبنظران با خلا قیتی وافر، در جستجوی چنین تفسیری از برندها هستند. اثر حاضر با هوشمندی درخور به بررسی ""روایت"" نایک و آدیداس پرداخته است. نخست هر یک از لوگوهای آدیداس و نایک را جزء به جزء وارسی میکند و سپس بر فراز این نشانه شناسی، کلّیت و یکپارچگی لوگوی آدیداس و نایک را مدنظر قرار میدهد. تیزبینی مؤلف این اثر آنجا ستودنی است که بر پایهی یک نظریهی نافذ، ""انسانها با برندها درمان میشوند""، شخصیت انسانهایی که نایک را برمیگزینند از شخصیت انسانهایی که آدیداس را برمیگزینند، کاملا ً تفکیک میکند؛ نگاهی که برای مالکان برندها و نیز کلینیکهای روانشناسی، هم کاربردی و هم سودزا است.
۹.

تبلیغات : تبلیغات پنهان و غافلگیرانه در ورزش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 370
مسابقات ورزشی، همواره یکی از بهترین جایگاههای ارائهی تبلیغات به شمار میروند و شرکتهای تبلیغاتی نیز تلاش میکنند که با تبلیغ کالاهای خود، به سودآوری بیشتر تولیدکنندگان این محصولات کمک کنند. حمایت مالی یک بخش بسیار پرهزینه و البته پردرآمد از حواشی مسابقات ورزشی است. این نوع مناسبات تجاری بین شرکت پرداختکنندهی حق آگهی انحصاری و نهاد ادارهکنندهی مسابقات ورزشی چنان سختگیرانه و پردرآمد است که در چند دههی اخیر رقبای تجاری برای شکستن این انحصار از روشهای تبلیغاتی غافلگیرانه و حتی کمین گذاری برای حریف استفاده میکنند...
۱۰.

تبلیغات : بررسی رابطه ی چشم اندازهای زبانی و تبلیغات

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 428
امروزه زبان به عنوان یکی از مهمترین مشخصه های انسانی در بیشتر رشته های علمی نقش آفرینی میکند. نقش زبان در حوزهی روانشناسی، سیاست، جامعه شناسی، اقتصاد، بازرگانی و غیره باعث به وجود آمدن زمینه های تحقیقاتی جدید بسیاری شده است که از سویی به عنوان حلقهی اتصال علوم مختلف به یکدیگر موجب نزدیکتر شدن محققان رشته های مختلف به هم شده است و از سویی دیگر زمینهی به وجود آمدن تئوریهای جدید را فراهم کرده است. یکی از زمینه های تحقیقاتی که بتازگی توجه بسیاری از محققان جامعه شناسی زبان را به خود معطوف ساخته است، چشم اندازهای زبانی1 و رابطهی آن با بازاریابی و بویژه تبلیغات است. تصویب قوانینی در این خصوص در بعضی از کشورها (مانند قانون 101 ایالت کبک کانادا مبنی بر ضرورت استفاده از زبان فرانسه در چشم اندازهای زبانی2)، اهمیت این موضوع را میرساند، بدین رو در این مقاله ابتدا تعریفی از چشم اندازهای زبانی، و سپس نظریه هایی در مورد رابطهی تبلیغات و چشم اندازهای زبانی ارائه خواهد شد. در نهایت پیشنهادهایی در مورد بهکارگیری زبان در تبلیغات ارائه میشود.
۱۱.

تبلیغات محیطی : مؤثرترین بیلبوردهای تبلیغاتی؛ نشانه ها، ویژگیها

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 456
بیلبوردهای تبلیغاتی سالها است محل گفتگوی سازمان زیباسازی شهر تهران، شرکتهای تبلیغاتی، و افکار و آرای عمومی است. به نظر میرسد دیدگاههای عملی و اجرایی بویژه تجارب کشورهای گوناگون میتواند دیدگاههای تازه ای عرضه کند، اثربخشی تبلیغات را افزون کند، فضای شهری را دلپذیرتر سازد، مزاحمتهای سازه های آهنی را به حداقل کاهش دهد، و... اثر حاضر با نگاهی ساده به این موضوع پرداخته است، و توصیه های ساده ای دارد تا اثربخشی تبلیغات را افزایش دهد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۸