توسعه مهندسی بازار

توسعه مهندسی بازار

توسعه مهندسی بازار سال سوم بهار 1388 شماره 9

یادداشت ها

۱.

سرمقاله : اخلاق حرفه ای بنگاههای اقتصادی ایران در بحران اقتصادی 2008

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 113
سرمقاله ی این شماره همچون شماره ی پیشین به بحران اقتصادی 2008 از منظری دیگر می نگرد و آن بحران اخلاقی است . در نگاه نویسنده ی سرمقاله ( پرویزدرگی) ، بحران اخلاقی هم موجد و هم پیامد بحران اقتصادی اخیر است . این سرمقاله ، نخست به پیشینه ی رکود اقتصادی سال 1930 می پردازد و از روسای جمهور امریکا در آن سالها سخن می گوید که چگونه اقداماتی را برای کاهش بحران اقتصادی به کار بستند و متعاقب آن درسهایی را یادآوری می کند که به بنگاههای اقتصادی توصیه می کند چگونه راهکارهایی را به کار بندند که همچنان کسب و کارها در پرتو اعتماد شکل گیرند ، تداوم یابند و صحنه ی بزرگ تجارت را مهیا سازند . ارجاعات این سرمقاله به سخنان ماهاتیر محمد ، نخست وزیر پیشین مالزی ، موسسه ی اصول اخلاقی جوزفسون ، مرکز منبع اخلاقی در واشنگتن دی سی ، همان راهکارهایی است که در موقعیت کنونی ، بازار ایران می تواند ملهم از آن درسهایی را بیافریند و اجرا کند.

گفتگوها

۱.

گفتگو: تازه ترین نظریه های بازاریابی در ایران و جهان

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 963
نظریه های بازاریابی در ایران و جهان محور اصلی این گفتگو است که دکتر روستا آن را جامع و فشرده بیان می کند. همچنین دکتر روستا به عنوان استادی که به نظریه ها اشراف دارد، ارزیابی خود را از این دیدگاهها نیز ارائه می دهد. افزون بر آن دکتر روستا، مهمترین چالشهای حوزه ی بازاریابی را در سال آینده بر می شمرد و راه حل برون رفت از آن را نیز مطرح می کند.

مقالات

۱.

تازه های بازاریابی: سودمندی تازه ترین تکنیک تحقیقات بازار برای ترسیم رکود اقتصاد جهانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 36
بحران اقتصادی، تازه ترین موضوع مورد بحث محافل اقتصادی و پژوهشهای بین المللی است. نظرگاههای متفاوتی در تبیین و ترسیم این موقعیت، آرا و دیدگاههای خود را ارائه کرده اند. یکی از این روشها، روش استعاره ای (ZMET) است که در شماره پیشین ( شماره ی 8- زمستان 1387؛ فصلنامه توسعه مهندسی بازار) به تفصیل تشریح شد. در این شماره یک مطالعه ی موردی (Case Study) انجام شده است که مبتنی بر روش تکنیک تازه ی بازاریابی است.
۲.

روانشناسی فروش: فنون طلایی مذاکرات فروش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 628
خرید یا فروش، جز حیطه ی رفتارهای اجتماعی انسان قرار می گیرد. قواعد حرفه ای این دو مقوله تا حد بسیار زیادی تحت تاثیر اصول روانشناسی اجتماعی و شیوه ی اسناد دادن ما قرار می گیرد. در حقیقت با استفاده از این فنون، نیازی نیست تا منتظر بمانیم و ببینیم چه اتفاقی می افتد بلکه، در واقع می توانیم وقوع اتفاقات را سبب شویم و نحوه ی پاسخ خریداران را مشاهده کنیم. این مقاله برآن است تا به معرفی برخی از این اصول بپردازد که به حوزه ی مذاکرات فروش مرتبط می شود.
۳.

تحقیقات بازار: مدلهای تعیین قیمت کالا و خدمات در تحقیقات کلینیک محصول

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 523
بسیاری از متخصصان بازاریابی بر این باورند که نوآوری در کالا و خدمات یکی از رموز بقای شرکتها در بازارهای پر رقابت امروزی است. نوآور بودن خود دارای پیچیدگیهای مختلفی اعم از شناخت بازار، شناخت نیاز مشتریان ، تیم توانمند تحقیق و توسعه، تیمهای توانمند فنی، خط تولید منعطف، قدرت سرمایه گذاری در تولید، و... است. نوآوری زمانی می تواند منجر به ارائه ی محصولات و خدمات مناسب و مورد پسند مشتری باشد که بستر تامین نیاز مشتریان فراهم آمده باشد و پس از تولید و ارائه ی محصول، رضایت مشتری فراهم شود. بدون رضایت مشتری، نوآوری محصول با شکست مواجه می شود. تحقیقات نشان داده است که حدود 70 درصد از نوآوریهای انجام شده در صنعت با شکست مواجه شده و محصولات جدید مورد پسند مشتریان قرار نمی گیرد؛ به همین دلیل بسیاری از شرکتها پیش از آنکه محصولی را تولید کنند، با استفاده از تکنیکهای تحقیق بازار مانند کلینیک محصول، نیاز مشتریان را شناخته و سعی می کنند محصولی ارائه شود که مورد پسند مشتریان قرار گیرد.
۴.

برند: تدوین راهبردهای جدید نام تجاری و مدیریت آن

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 635
سینا قربانلو، صاحبنظر برجسته ی بازاریابی است که آثار متعددی در این حوزه دارد. در این گفتگو، قربانلو در حاشیه ی سومین کنفرانس بین المللی برند، به مجموعه ای از پرسشها پاسخ می دهد. این گفتگو جالب است از آن رو که قربانلو، مترجم کتاب مدیریت راهبردی نام تجاری اثر کاپفرر است که در این پرسش و پاسخ، صرفاً دیدگاههای خود را مطرح می کند.
۵.

رفتار مصرف کننده: خرید تفننی و راههای غلبه بر خریدهای تفننی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 587
در این مقاله شما با خرید تفننی آشنا می شوید و 10 را برای غلبه بر خریدهای تفننی را می آموزید خرده فروشی/ تابلوی فروشگاه / سنگ بنای هر برنامه ی سودآوری/ ستیلا باسقی/ 32- 33 چکیده : همانطور که یک تابلوی خوب می تواند درآمد را افزایش دهد، انتخاب تابلوی نامناسب هم می تواند همچون مانعی بر سر راه کسب و کار عمل می کند. استراتژی بازاریابی/ 5 اشتباه رایج در سرنوشت سازترین مراحل رکود اقتصادی/ ترجمه محمد سالاری چکیده : کارشناسان بازاریابی بر این باورند که شرکتها در دوران رکود چه کاری را نباید انجام دهند، اتفاق نظر دارند. آنان 5 اشتباه رایج را بر می شمرند که بهتر است شرکتها از آن بپرهیزند. این اشتباهات عبارتند از: ....
۶.

ابزارهای بازاریابی: هوش رقابتی چیست؟

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 694
تعریف هوش رقابتی و تمایز آن با جاسوسی صنعتی، پیش نیازهای پیاده سازی برنامه ی هوش رقابتی، ملاحظات پایه ای برای واحد هوش رقابتی عناوینی است که این مقاله آن را پیگیری می کند.
۷.

تکنیکهای بازاریابی : ایجاد بازاریابی دهان به دهان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 36
در این مقاله به نکات ارزشمندی اشاره می کند که به شما کمک خواهد کرد تا در کسب و کارتان بازاریابی دهان به دهان را ایجاد کنید.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۸