آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۷

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی نگرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم انسانی نسبت به مقوله تحول در علوم انسانی در ابعاد سه گانه نگرش شامل شناختی، عاطفی و رفتاری بوده است. روش: این تحقیق از نظر هدف یک تحقیق کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها توصیفی- پیمایشی محسوب شده است. جامعه آماری این تحقیق دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه قم بود که با استفاده از فرمول کوکران ۱۷۶ نفر به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. اعتبار ابزار اندازه گیری، پرسشنامه محقق ساخته بوده که اعتبار آن، بررسی و مورد تایید قرار گرفت. برای بررسی روایی محتوایی از شاخص CVR و برای روایی سازه از تحلیل عاملی تاییدی و نرم افزار PLS3 استفاده شد. همچنین پایایی ابزار اندازه گیری از روش هایی مانند آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی، متوسط واریانس استخراج شده و ... بررسی و مورد تایید قرار گرفت. آزمون فرضیات پژوهش، با استفاده از نرم افزارSPSS23 انجام شد. یافته ها: نتایج پژوهش نشان می دهد که نگرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم انسانی دانشگاه قم نسبت به موضوع تحول در علوم انسانی مثبت بوده و به ترتیب بعد عاطفی، شناختی و رفتاری در رتبه های اول تا سوم قرار دارند. همچنین دانشجویان آقا نگرش بهتری نسبت به خانم ها در این زمینه دارند.

Examining the attitude of graduate humanities students towards the issue of transformation in humanities (case study: Faculty of Economic and management, Qom University)

Aim: The purpose of this study is to investigate the attitude of graduate students of humanities about the subject of transformation in humanities in the three dimensions of attitude including cognitive, emotional and behavioral. Method: This research is considered applied research in terms of its purpose and descriptive-survey in terms of data collection method. The statistical population of this research is graduate students of the Faculty of Economic and Administrative Sciences of Qom University, which was considered as a sample of 176 people using Cochran's formula. The validity of the measurement tool is a questionnaire made by the researcher, whose validity was checked and confirmed. CVR index was used to check content validity and confirmatory factor analysis and PLS3 software were used for construct validity. Also, the reliability of the measurement tool was checked and confirmed using methods such as Cronbach's alpha, composite reliability, average variance extracted, etc. Research hypotheses were tested using SPSS23 software. Results: The results of the research show that the attitude of humanities students of Qom University is positive towards the issue of transformation in humanities.

تبلیغات