طراحی الگوی یاددهی و یادگیری در ابعاد گوناگون نظری و عملی بر اساس آیات قرآن کریم (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: تحقیق حاضر با هدف طراحی الگوی یاددهی و یادگیری در ابعاد گوناگون نظری و عملی شامل نقش معلم، نقش یادگیرنده، فرایند یادگیری، فرایند آموزش، ارزشیابی آموخته ها و محیط یادگیری بر اساس آیات قرآن کریم به منظور ارائه مدلی کاربردی و مطرح انجام شد. روش: این تحقیق با روش توصیفی- تحلیلی در قالب استخراج، تبیین و تحلیل آیات مرتبط با هر یک از هفت مؤلفه مهم سیستم آموزشی انجام شده است. یافته ها: برخی از دیدگاهها مانند دیدگاه رفتاری، موضوعی/دیسیپلینی، اجتماعی، رشدگرا، شناختی، انسان گرایانه، ماورای فردی، در خصوص این مؤلفه ها موضع گیری مشخصی دارند. نتیجه گیری: مهم ترین آرمان تربیتی، محوریت خداوند و حضور او در متن زندگی و در تمام اعمال و رفتار آدمی است. معلم نقش راهنمایی مهربان، آگاه و آگاه کننده دارد و یادگیرندگان را به تفکر وا می دارد. یادگیرنده نیز عنصری فعال، پرسشگر و تربیت پذیر است که از ظرفیت وجودی خود آگاه است و فرایند یادگیری، احساس کرامت و ارزشمندی وی را تقویت می کند. فرایند آموزش گام به گام، ساده و قابل فهم و به دور از اطاله کلام است. فرایند ارزشیابی، یادگیرنده را به نقاط ضعف و قوّت خویش آگاه می کند تا درصدد اصلاح و جبران برآید و به خودارزیابی برسد. محیط یادگیری باز و منعطف است، اما قوانین و مقرراتی دارد که تخطی از آنها، عقوبت دارد.Teaching and learning patterns in various theoretical and practical dimensions (based on the verses of the Qur'an)
Aim: The present research aims to design a learning and learning model in various theoretical and practical dimensions including the role of the teacher, the role of the learner, the learning process, the teaching process, the evaluation of learnings and the learning environment based on the verses of the Qur'an in order to provide a practical and prominent model. Method: This research was conducted by descriptive _ analytical method in the form of extraction, explanation and analysis of verses related to each of the seven important components of the educational system. Results: Some views, such as behavioral, thematic/ disciplinary, social, developmental, cognitive, humanistic, transpersonal views, have a clear position on these components. There is no comprehensive research on the view of the Quran as a Muslim heavenly book on this subject. Conclusion: the author of the survey concludes that the most important educational aspiration is the focus of God and his presence in the context of life and in all human actions and behavior. The teacher plays the role of kind, informed and informative guidance and encourages learners to think. The learner is also an active, questioning and disciplined element that is aware of its existential capacity and the learning process strengthens its sense of dignity and value. The process of teaching is step-by-step, simple and understandable and far from the end of the word. The evaluation process informs the learner of his or her weaknesses and strengths to seek correction and compensation; and to achieve self-evaluation. The learning environment is open and flexible but it has rules and regulations that are punishable by violation.