آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۷

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر غنی سازی دروس معارف اسلامی با استفاده از مدل یادگیری تلفیقی انعطاف پذیر و تاثیر آن بر رضایت تحصیلی و یادگیری خود راهبر دانشجویان علوم پزشکی اسدآباد (مطالعه موردی: درس فرهنگ و تمدن اسلامی) بود. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش-آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی اسدآباد در سال تحصیلی 402-1401 تشکیل دادند. از بین جامعه فوق 90 نفر از دانشجویان کارشناسی که درس فرهنگ و تمدن اسلامی را در نیمسال اول سال تحصیلی اخذ کرده بودند با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس به عنوان حجم نمونه انتخاب و سپس نمونه منتخب به صورت تصادفی در قالب گروه های آزمایشی و کنترل (هر گروه 45 نفر) قرار گرفتند. مشارکت کنندگان گروه آزمایش به مدت یک ترم تحصیلی از رویکرد یادگیری تلفیقی انعطاف پذیر و گروه کنترل از روش متداول بهره مند شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه های رضایت از تحصیل لنت و همکاران (2007) و فیشر، کینگ و تاگو (2001) بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های آماری توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس چند متغیری) استفاده شد.

Enrichment of Islamic education courses using flexible blended learning model and its effect on academic satisfaction and self-directed learning of students

Aim:The purpose of the present study was to enrich Islamic education courses using a flexible blended learning model and its effect on academic satisfaction and self-directed learning of medical students in Asadabad (case study: Islamic culture and civilization course). Method: The research method was a semi-experimental pre-test-post-test type with a control group. The statistical population of the research was made up of all undergraduate students of Asadabad University of Medical Sciences in the academic year of 1401-402. Among the above population, 90 expert students who had taken the course of Islamic culture and civilization in the first semester of the academic year were selected using the available sampling method as the sample size and then randomly selected in the form of experimental and control groups (each group of 45 people) were placed. The participants of the experimental group benefited from the flexible blended learning approach for one academic semester, and the control group benefited from the conventional method. The data collection tool was the satisfaction questionnaires of Lent et al. (2007) and Fisher, King and Tago (2001).

تبلیغات