آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۷

چکیده

هدف: قرآن کریم در تبیین رابطه میان عمل و جزا، از دو مسلک مجازات و تجسّم عمل پرده بر داشته است. هدف از انجام این پژوهش، بررسی نظریه علامه طباطبایی در بهره مندی ایشان از ابزار و منابع معرفتی در تبیین این دو مسلک بود. روش : این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی و با روش کتابخانه ای مبتنی بر تحلیل عقلی انجام شده است. یافته ها: برخی از مفسّران و محققان در تفسیر آیات مرتبط با این دو مسلک، با انسلاخ آیات از معنای حقیقی، رنگ مجاز و تشبیه به آنها زده اند؛ برخی دیگر با نفی تفکر عقلی و فلسفی، معتقدند ثوابها یا عقابهای عالم آخرت همانند دنیا در محدوده زمان و مکان است. نتیجه گیری: از نظر علامه، میان عمل و جزا رابطه ملکوتی و تکوینی برقرار است و صرفاً از طریق نقل می توان به این حقیقت تکوینی دست یافت. ایشان با بهره گرفتن اصل عقلی تمایز حقایق از اعتباریات، به جمع بندی این دو دسته آیات پرداخته و معتقد است مسلک تجسّم عمل، تنها شیوه صحیح برای دریافت پاداش و کیفر اخروی است.

The tool and source of knowledge in explaining the truth of reward and punishment in the afterlife based on the principles of the profession of punishment and the embodiment of action (Based on Allameh Tabatabai,s view)

Aim: In explaining the relationship between action and punishment, the Holy Quran has revealed the two professions of punishment and embodiment of action. The purpose of this research is to investigate the theory of Allameh Tabatabai in his use of knowledge tools and resources in explaining these two professions. Method: This research is descriptive-analytical and was conducted with a library method based on rational analysis. Results : Some commentators and researchers in the interpretation of the verses related to these two sects, by removing the verses from their true meaning, have given them a permissible color and likened them; Some others, rejecting rational and philosophical thinking, believe that the rewards or rewards of the hereafter are limited to time and space, just like this world. Conclusion: According to Allameh, there is a divine and evolutionary relationship between action and punishment, and this evolutionary truth can only be achieved through narration. Using the rational principle of distinguishing facts from credibility, he summarized these two groups of verses and believes that the profession of acting is the only correct way to receive reward and punishment in the hereafter.

تبلیغات