سیاست راهبردی شورای عالی انقلاب فرهنگی در سالهای 76-1375 (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در سالهای 76-1375 بود. روش: روش پژوهش حاضر بر مبنای رویکرد ترکیبی می باشد. بر این اساس، پژوهش حاضر قصد دارد تا به این پرسش پاسخ دهد که مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی بین سالهای 76-1375 در چه مواردی بوده است. در مرحله اول که از روش کمّی استفاده شد، با روش آماری خی دو تک نمونه ای در محیط نرم افزار اس.پی.اس.اس.25 به تحلیل داده های کمّی پرداختیم. یافته ها: شورای عالی انقلاب فرهنگی، به عنوان مرکز قانونگذاری و مرجع عالی سیاستگذاری، تعیین خط مشی، تصمیم گیری و هدایت امور فرهنگی، آموزشی و پژوهشی کشور در چارچوب سیاستهای کلی نظام محسوب می شود. با تعیین ترکیب جدید شورا در سال 1375 از سوی مقام معظم رهبری، شورای عالی انقلاب فرهنگی وارد مرحله جدیدی شد. در این مرحله شورای عالی انقلاب فرهنگی موظف شد در رأس فعالیتهای خود، به مدیریت فرهنگی جامعه بپردازد. سیاست راهبردی شورای عالی انقلاب فرهنگی در سالهای 76-1375 قابل توجه است. نتیجه گیری: نتایج کمّی بیانگر آن است که دانشگاهها و آموزش عالی تعداد 76 مورد(5/53 درصد)، زنان 17 مورد(12 درصد)، شوراهای عالی 26 مورد(3/18 درصد)، آموزش وپرورش 11 مورد(7/7 درصد) و سایر موضوعات 12 مورد(5/8 درصد) است. در مرحله دوم به تبیین این داده ها با روش کیفی پرداختیم و به این نتیجه دست یافتیم که دانشگاهها و آموزش عالی، بیشترین توجه و موفقیت را در شورای عالی انقلاب داشته اند.Strategic policy of the Supreme Council of Cultural Revolution in 1996-97
Aim: The purpose of this research is to examine the approvals of the Supreme Council of Cultural Revolution between the years 1996-1997. Method: The current research is based on a combined approach. Based on this, this research aims to answer the question of what were the approvals of the Supreme Council of Cultural Revolution between 1996-1997. In the first stage, when the quantitative method was used, we analyzed the quantitative data with the chi-square, single-sample statistical method in the SPSS25 software environment. Results: The Supreme Council of the Cultural Revolution is considered as the legislative center and as the supreme authority for policy-making, determining the policy, making decisions and guiding the cultural, educational and research affairs of the country within the framework of the general policies of the system. With the determination of the new composition of the Council in 1996 by the Supreme Leader of the Supreme Council, the Cultural Revolution entered a new stage. At this stage, the Supreme Council of the Cultural Revolution was obliged to deal with the cultural management of the society at the top of its activities. The strategic policy of the Supreme Council of the Cultural Revolution between the years 1996-1997 is significant. Conclusion: Quantitative results show that universities and higher education in 72 cases (53.5 percent), women in 17 cases (12.00 percent), higher councils in 26 cases (18.3), and education in 11 cases (7.7 percent) and other subjects are twelve cases (8.5). In the second stage, we explained these data with a qualitative method and we obtained the following results that universities and higher education received the most attention and success in the Supreme Council of the Revolution.