آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۷

چکیده

هدف: با توجه به اینکه نگاه هر یک از مکاتب مهم بشری به «کرامت انسانی»، از مبانی نظری مهم و پایه ای آن مکاتب شمرده شده که در تک تک باورهای این مکاتب جاری است، هدف از نگارش این پژوهش، تبیین ملاک ارزش و جایگاه انسان در نظام آفرینش از منظر مبانی نظری اسلام در مقابل اندیشه اومانیسم در جهان غرب بود. روش: این مقاله با استفاده از داده های کتابخانه ای و اسنادی به روش توصیفی- تحلیلی به دسته بندی آیات قرآن و احادیث اهل بیت(ع) درباره کرامت انسانی و خاستگاه و اقتضائات پرداخته است. یافته ها: یافته های تحقیق نشان داد که در نگرش برخاسته از قرآن و روایات، انسان دارای کرامت طبیعی(تکوینی) است که مربوط به نوع بنی آدم می باشد. همچنین می تواند با به فعلیت رساندن استعدادهای وجودی خویش در مسیر حق، از کرامت ارزشی(اکتسابی) بهره مند شود. نتیجه گیری: تا زمانی که عنوان بنی آدم با مؤلفه های کرامت طبیعی مانند روح، عقل و اختیار بر انسان صادق است، از حقوق فطری، طبیعی و اجتماعی برخوردار خواهد بود؛ مگر آنکه خالق شارع، مجازات خاصی را برای ارتکاب عمل خاصی تعیین کند که البته، فرا رفتن از آن نیز موجب ظلم بر بزهکار و نقض کرامت او خواهد بود.

Investigating the position and dignity of man from the perspective of the Holy Quran

Aim: Considering that the view of "human dignity" of each of the important humanistic schools is regarded as one of the important and basic theoretical foundations of those schools, which is current in each and every belief of these schools, the purpose of writing this research is to explain the criteria of human value and status. In the creation system, from the perspective of the theoretical foundations of Islam, it was against the idea of humanism in the Western world. Method: This article, using library and documentary data, has analyzed the classification of Quranic verses and hadiths of Ahl al-Bayt about human dignity and its origin and requirements in a descriptive-analytical way. Results : The findings of the research showed that in the attitude derived from the Qur'an and hadiths, man has a natural (formative) dignity that is related to the type of human beings, and he can also actualize his existential talents in the path of truth, from the value (acquired) dignity. Conclusion: As long as the title of human being with the components of natural dignity such as soul, reason and free will is true for man, he will have, natural and social rights; Unless the Creator of Sharia determines a specific punishment for committing a specific act, which, of course, will cause injustice to the offender and violation of his dignity.

تبلیغات