آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۷

چکیده

هدف: این پژوهش به هدف شناسایی عامل حفظ و بقای ادراکات انسانی و به دنبال آن کشف رابطه و نسبت ادراکات، پیش و پس از مرگ، در اندیشه ملاصدرا، انجام شد. روش: به این منظور، تحقیقی نظری و بنیادی با استفاده از منابع مکتوب و با روش توصیفی– تحلیلی صورت گرفت. یافته ها: در جهان مادی، ادراکات حصولی انسان، وابسته به بدن جسمانی است، اما نقش اندام های حسی در آن ها صرفاً اعدادی است. ادراکات فی نفسه مجردند که بر مبنای نفس شناسی صدرایی، از بستری جسمانی روییده و مراتب تجرد و تکامل را تا رسیدن به جهانی دیگر می پیمایند. قوه خیال و مرتبه مثالی نفس، حامل ادراکات و عامل بقای آن هاست. با ترک بدن مادی و تغییر ساحت وجودی انسان، ادراکات نیز به گونه ای متفاوت باقی می مانند. نتیجه گیری: ادراکات پسامرگی برخلاف ادراکات پیشامرگی هیچ وابستگی حصولی به ذهن ندارند، بلکه حضوری و مرتبه ای از خود نفس اند که با حرکت جوهری نفس به نهایت تکامل و ثبات خود رسیده و احضار آن ها به معنای مشاهده نفس توسط خود نفس در همان مرتبه از ادراک است.

The ratio of pre-death perceptions and post-death perceptions in Sadra's Wisdom

Aims : The aim of this study is to identify the factor of preservation and persistence of human perceptions and then to discover the relationship and ratio of perceptions, before and after death, in Mulla Sadra's thought. Method: For this purpose, theoretical and fundamental research was conducted using written sources and descriptive-analytical method. Results: In the material world, human perceptions are dependent on the physical body, but the role of sensory organs in them is only provocative. Perceptions are abstract in themselves, which, according to Sadra's psychology, growing from a physical context and going through the stages of abstraction and evolution until they reach another world. Imagination and the exemplary order of the soul are the carriers of perceptions and the cause of their persistence. With the departure of the material body and the change of the realm of human existence, perceptions also remain different. Conclusion: Post-death perceptions, unlike pre-death perceptions, have no acquired dependence on the mind, but are a presential and order of the soul itself, which reaches its ultimate evolution and stability with the substantial movement of the soul and summoning them means observing the soul by the soul itself at the same level of perception.

تبلیغات