تحلیل مفهومی مضامین آموزش عالی الهی محیط زیست برای تربیت حکیمانه اخلاق زیست محیطی در دانشگاهها (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش، تحلیل مفهومی مضامین آموزش عالی محیط زیست بر اساس الگوی آموزش عالی الهی محیط زیست بود که مأموریت اصلی دانشگاهی آن، تربیت انسانهای حکیم برای خلق، نشر و تعالی فرهنگ علم و فنّاوری است. این دانشگاه با فلسفه توحیدمحور، شیوه تحقق پایداری جهان را با اخلاق فردی و اجتماعی جدید ترسیم می کند که لاجرم در راستای رضایت خالق هستی، بر روابط انسانها با محیط زیست اثرگذار است. روش: رش پژوهش، مصاحبه هدفمند نیمه ساختارمند با 31 خبره حوزوی، دانشگاهی و اجرایی بود. تحلیل کُدها و مفاهیم آموزش عالی الهی محیط زیست در مضامین فراگیر، سازمان دهنده و پایه دسته بندی شدند. تحلیل این مضامین، چیستی، چرایی و چگونگی آموزش عالی الهی محیط زیست را تبیین کرد. یافته ها: به اعتقاد خبرگان، وجود تعارض رویکرد اثبات گرا با شاکله اسلام در حوزه آموزش عالی محیط زیست، ضرورت نقد آن را برای احصای فلسفه اسلامی، پارادایم متعالی و نظریه آمایش دانش در نظام آموزشی عالی الهی محیط زیست به منظور تحقق پایداری، معلوم کرد؛ زیرا این فلسفه بر اخلاق کمال گرا و غایت مدار بر روابط انسانها با محیط زیست پرتوافشانی می کند. نتیجه گیری: برای گذار از رویکرد اثبات گرا، احصای دستگاه واره فلسفه آموزش عالی الهی محیط زیست تبیین شد.The conceptual themes analysis of divine environmental higher education To train wise environmental ethics at universities
Aim: The main purpose of this study is to explain the divine approach for environment based on the model of divine higher education of the environment. With the monotheistic philosophy, the desirable university outlines the way to realize the sustainability of the world with new individual and social ethics, which inevitably affects the relationship between humans and the environment in line with the satisfaction of the creator of the universe.
Method: A qualitative research method was used in order to determine the necessity of elements to explain the philosophy of environmental higher education with a divine approach. A semi-structured interview with a purposeful sampling and theoretical saturation technique was applied to interview 31 scholars, faculty members of Islamic academics, and professional executives. Results: The collected data were analyzed by thematic analysis. The findings were categorized into a network of basic themes of "why", "how" and "what" is the divine environmental higher education? Conclusion: The divine "model" for environmental higher education is proposed to train wise environmental ethics at university.