تأملی در نظام معرفت شناسی دانشجویان در باب خدا (یک مطالعه پدیدارشناسانه) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، «تأملی در نظام معرفت شناسی دانشجویان در باب خدا» بود. روش: این پژوهش در چارچوب روش تحقیق کیفی و از نوع پدیدارشناسانه بود. جامعه آماری، کل دانشجویان دانشگاه شهید باهنر بود که 17 دانشجو با روش نمونه گیری داوطلب- هدفمند و اصل اشباع نظری انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. روش تجزیه و تحلیل داده ها، کلایزی بود. یافته ها: این پژوهش در نظام معرفت شناسی دانشجویان در باب خدا، به چهار مضمون اصلی در ابعاد اعتقادی، شناختی، ارتباطی و معنابخشی با هشت زیرمضمون و 161 کد دست یافت. در این ابعاد می توان دانشجویان را در دو محور قرار داد؛ در بعد اعتقادی، هر دو گروه به خدا و هستی بخشی او اعتقاد دارند. در بعد شناختی، گروه اول شناخت کمی نسبت به خدا و مهم ترین دستورات خدا و عمل خدا در رابطه با انسان دارند. این گروه در ارتباط معنوی خود با خدا، به خصوص در انجام واجبات و دستورات الهی دچار تزلزل اند. دسته دوم، آگاهی و دانش و شناخت کافی نسبت به خدا دارند؛ ارتباط معنوی خوبی با خدا دارند؛ هر چند مشکلات و فشارهای زندگی ممکن است گاهی رابطه برخی از آنها را با خدا خدشه دار کند، اما معمولاً با دلایل خود مبنی بر مصلحت و تدابیر خیراندیشانه خدا به حالت اولیه خود بازمی گردند. همچنین هر دو گروه در ارتباط عاطفی یا الگوی تعاملی دوستانه خود با خدا استوارند. هر دو گروه زندگی را در پرتو وجود خدا معنادار می دانند. نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاکی از آن بود که هر چند حداکثر دانشجویان شناخت خوبی نسبت به خدا و عمل خدا در رابطه با انسان و همچنین ارتباط معنوی خوبی هم با خدا داشتند، اما در باب دانشجویانی که دچار ضعف در مبانی شناختی نسبت به خدا و ارتباط معنوی با خدا می باشند، نگرانی فزاینده ای وجود دارد و به طور حتم این گروه به توجه ویژه و یاری بیشتری در این عرصه نیازمندند.A reflection on the students' epistemological system about God (A phenomenological study)
Aim: The purpose of this study is to investigate the “reflect on the students' epistemological system about God." Method: This research was in the framework of qualitative and phenomenological research method. The statistical population was the total number of students of Shahid Bahonar University, in which 17 students were selected by voluntary-purposive sampling method. The research tool was a semi-structured interview. The method of data analysis was clause. Results: The research findings indicated that in the students' epistemological system about God, the four main themes of doctrinal dimension, cognitive dimension, communication dimension and meaning can be achieved with 8 sub-themes and 161 codes. In these dimensions, students can be divided into two axes. In the doctrinal dimension, both groups believe in God and His existence. In the cognitive dimension, the first group has little knowledge of God and the most important commands of God and God's action in relation to man. This group is hesitant in its spiritual relationship with God, especially in performing its divine duties and commands. The second group has sufficient knowledge and understanding of God, they have a good spiritual relationship with God, although the problems and pressures of life may sometimes damage the relationship of some with God, but usually with their own reasons. God's good intentions and measures return to their original state. Both groups are also based on their emotional connection or friendly interaction pattern with God. Both groups consider life meaningful in the light of God. Conclusion: The results of the study showed that although most students had a good knowledge of God and God's action in relation to man and also a good spiritual relationship with God, but in the case of students who have a weak knowledge of God And there is a growing spiritual connection with God, and there is certainly a need for this group to pay special attention and help in this area.