تحلیلی بر تعریف هنر اسلامی و عملکرد آموزشی امروزین آن (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: تلاش پیرامون درک هنر اسلامی و اختصاص واحدهای درسی در مقاطع مختلف تحصیلی، سالهاست مورد توجه، نقد و تحلیل قرار گرفته است. هدف از انجام این تحقیق، ارائه روندی به روزتر برای گسترش آموزش هنر اسلامی در فضاهای دانشگاهی و هنری کشور بود. با این پرسش که: دروس رشته هنر اسلامی، حول کدام موضوعات بوده و برای توسعه آن چه رویکردی فراگیرتر است؟ روش: روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی با رویکرد کیفی نگر بود. یافته ها: یافته تحقیق حاضر، درک تعاریف دوگانه هنر اسلامی(تاریخی و تاریخی- مفهومی) بود که سرفصلهای درسی آن، بیشتر حول نگرش تاریخی و احیای هنرهای سنّتی می چرخید. نتیجه گیری: بر اساس تعاریف مضمونی، نباید هنر اسلامی صرفاً تغییر نامی برای هنرهای سنّتی باشد؛ بلکه گروههای آموزشیِ هنر اسلامی، در کنار هنرهای سنّتی، باید بتوانند هنرهای مدرن امروزی را پوشش دهند و ظرفیتی فراتر از هنرهای سنّتی بیابند.An analysis on the definition of Islamic art and its educational function today
Aim: Educational majors that are called ((Islamic art)) in Iranian universities were created after Islamic Revolution. Therefore, effort to understand and allocate course in different educational levels has been considered, criticized and analyzed for many years. The purpose of this study is to present a more up _to _date process for the development teaching of Islamic art in the academic and artistic spaces of the country. We come to this question that, what is the most comprehensive approach to course in Islamic art development? From the finding of this research is to understand the dual definitions of Islamic art (historical and historical _ conceptual).That its topics focus more on the historical perspective and the revival of traditional arts . Method: The research method is descriptive _ analytical with a qualitative approach. Results: The finding of the present research is the understanding of the dual definitions of Islamic art (historical and historical-conceptual) whose course topics mostly revolve around the historical perspective and the revival of traditional arts. Conclusion: the author of the survey conclude that according to thematic definitions, Islamic art should not be merely a renaming of traditional arts, but Islamic art education groups, along with traditional arts, should be able to cover modern art and find a capacity beyond tradition arts.