خوانشی نو بر شرک عبادی زرتشتیان در متون دینی زرتشتی و اسلامی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
به نظر می رسد توحید عبادی زرتشتیان با چالشهایی روبه رو بوده و بنابر اسناد درون دینی و برون دینی، جلوه هایی از شرک عبادی مانند پرستش آتش در میان زرتشتیان بوده است. این پژوهش با هدف تبیین و رفع ابهام شرک عبادی زرتشتیان انجام شده است. روش: این مقاله با روش مقایسه ای و با تکیه بر اسناد و مدارک زرتشتی و متون دینی اسلامی به تحلیل و بررسی مسئله شرک عبادی زرتشتیان پرداخته است. یافته ها و نتایج: اسناد و شواهد متعدد حکایت از این داشت که در میان زرتشتیان، پرستش اجرام آسمانی و عناصر طبیعی، به طور ویژه پرستش آتش، در برهه ای از تاریخ ثابت است و انکار شرک عبادی زرتشتیان در تمام تاریخ با قراین موجود ناسازگار است. امروزه بنابر تصریح موبدان زرتشتی، زرتشتیان تنها اهورامزدا را می پرستند و آتش و نور، قبله و جهت عبادت است. ظهور اسلام و آشنایی بزرگان زرتشتی با توحید در اسلام و عبادت و قبله مسلمانان، نقش مهمی در پیرایش و زدودن مظاهر شرک عبادی زرتشتیان داشته است.A New Reading on Zoroastrian Polytheism in Zoroastrian and Islamic Religious Texts
It seems that the monotheistic worship of Zoroastrians has faced challenges and according to intra-religious and extra-religious documents, there have been manifestations of worship polytheism such as the worship of fire among Zoroastrians. Method: This article analyzes and examines the issue of Zoroastrian worship polytheism by comparative method and relying on Zoroastrian documents and Islamic religious texts with the aim of explaining and removing the ambiguity of Zoroastrian worship polytheism. Results: Findings and results of research on various documents and evidences indicated that among Zoroastrians the worship of celestial bodies and natural elements, especially the worship of fire is fixed at some point in history and the denial of Zoroastrian worship polytheism throughout history is inconsistent with existing evidence. Today, according to Zoroastrian priests, Zoroastrians worship only Ahuramazda, and fire and light are the qibla and the direction of worship. Conclusion: The advent of Islam and the familiarity of Zoroastrian elders with monotheism in Islam and the worship and qibla of Muslims, has played an important role in trimming and eliminating the manifestations of Zoroastrian worship.