تبیین تحلیلی مؤلفه های تربیت دینی از منظر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف : هدف این پژوهش، بررسی و تبیین تحلیلی مؤلفه های تربیت دینی از منظر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بود. روش: روش مورد استفاده، کیفی تحلیلی و روش تحلیل محتوا بود. تعریف و تبیین تربیت دینی و حدود و ثغور آن و تبیین مؤلفه های تربیت دینی در سند مذکور معرفی و مؤلفه ها در 10 مقوله ارائه شد. یافته ها: مؤلفه های معرفت و دانایی، اعتقادی و فکری، انگیزه درونی، احساس دینی، تجربه درونی، گرایش فطری، التزام درونی، عمل، توانمندی دینی و اراده و اختیار، از دیدگاه نویسندگان و منابع معتبر دینی و مقالات مرتبط و در مرحله دوم از منظر سند و مبانی نظری تحول بنیادین، مطرح و جایگاه و نقش تربیت دینی از منظر زیرنظامهای اصلی در سند بررسی شد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد در سند تحول به مقوله تربیت دینی به صورت ویژه پرداخته شده و ساحت تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی، به عنوان زیربنای سایر ساحتها مطرح شده و نسبت به هر 10 مؤلفه، در سند تحول بنیادین و مبانی نظری آن توجه ویژه صورت گرفته است. همچنین در بررسی زیرنظامهای اصلی، جنبه های قابل توجهی از تربیت دینی نمایان شدAnalytical Explanation of the Components of Religious Education from the Perspective of the Document of Fundamental Change in Education
Objectives: : The purpose of this study was to investigate the analytical explanation of the components of religious education from the perspective of the document of fundamental transformation of education. Method: The method used was analytical quality and content analysis method. Definition and explanation of religious education and its limits and limitations and explanation of the components of religious education were introduced in the above document and the components were presented in 10 categories. Results: The research findings showed that the categories include knowledge component, belief and intellectual component, intrinsic motivation component, religious feeling component, internal experience component, innate tendency component, internal commitment component, action component, religious empowerment component and will and authority component. From the point of view of authors and authoritative religious sources and related articles, and in the second stage from the perspective, the theoretical foundations of fundamental change were discussed, as well as the position and role of religious education from the perspective of the main subsystems in the document. Conclusion: The results showed that they pay special attention to the category of religious education and the field of religious, devotional and moral education was proposed as the foundation of other fields and it was proved that all 10 components were paid special attention in the document of fundamental change and its theoretical foundations. Also, in the study of the main subsystems, significant aspects of religious education were revealed.