آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۷

چکیده

هدف: هدف از انجام این مطالعه، شناسایی شاخصه های مؤثر بر استقلال پژوهشی دانشجو- معلمان در راستای توسعه حرفه ای آنان بود. روش : رویکرد تحقیق، کیفی و از نوع تحلیل محتوای متعارف بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان شاغل در دانشگاه فرهنگیان شهید مطهری خوی در سال تحصیلی 400-1399 بود که 16 نفر از آنان به روش نمونه گیری هدفمند از نوع شاخص، مورد مطالعه قرار گرفتند. در این راستا، مصاحبه های نیمه سازمان یافته ای از آنانئ صورت گرفت و نمونه گیری تا اشباع داده ها ادامه یافت. برای اعتبارسنجی یافته ها از روش توصیف غنی داده ها و خودبازبینی محقق و برای تعیین پایایی داده ها از روش بررسی همزمان استفاده شد. یافته ها : مؤلفه های کارکردآفرینی (عمل گرایی، مدیریت نگری، سودمندگزینی)، هویت پذیری علمی(هم افزایی شناختی، محقق-معلم، خودکارامدی علمی، خودشناسی علمی)، تفکرپذیری(منطق گرایی، نقدسازی، خلاقیت محوری)، رهبری پژوهش(فرهنگ پژوهش، منبع سازی، شبکه سازی علمی) و نگرش پروری(راهبردسازی، هنجارپذیری، باورمندی) مضامین اصلی اند که با 172 مضمون اولیه، شرایط را برای مستقل بودن فعالیتهای پژوهشی دانشجو- معلمان فراهم می آورند. نتیجه گیری : دانشجو- معلمان با خلق ذهنیت مثبت نسبت به فعالیتهای پژوهشی، به توسعه قابلیتهای علمی خود بپردازند و جهت دهنده روند حاکم بر این اندیشه ها باشند.

Characteristics of Student-Teacher Research Independence in the Professional Development ProcessCase Study: (Farhangian University)

Objectives: The purpose of this study is to identify the characteristics affecting the research independence of students-teachers in order to their professional development. Method: The qualitative research approach was conventional content analysis. The statistical population included all students working at Farhangian University of Shahid Motahari Khoy in the academic year 1399-1400, 16 of whom were studied by purposive sampling of the index type. In this regard, semi-organized interviews were conducted and sampling continued until data saturation. To validate the findings from the method of rich data description and self-review of the researcher and Simultaneous review method was used to determine the reliability of the data. Results: Findings showed that the components of functionalism(pragmatism, management, utility selection), scientific identity(cognitive synergy, researcher-teacher, scientific self-efficacy, scientific self-knowledge), thinking(rationalism, critique, creativity), Research leadership(research culture, resource making, scientific networking) and attitude cultivation(Strategy building, normativeness, credibility) are the main themes that with 172 primary themes provide the conditions for independent student-teacher research activities. Conclusion:     The results showed that student-teachers by creating a positive mentality towards research activities, develop their scientific capabilities and guide the process of governing these ideas.

تبلیغات