آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۷

چکیده

هدف : هدف از نگارش این نوشتار، نقد مدّعای غزالی در مسئله قدرت تعقّل زن بود. از نگاه او، زنان در بُعد معرفت عقلی گرفتار نقص ذاتی اند؛ که این مدّعا زمینه ساز شبهاتی نسبت به آموزه های دینی است. روش: این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی و انتقادی و با بهره گیری از منابع کتابخانه ای انجام شده است. یافته ها: مهم ترین یافته های این پژوهش عبارتند از: عدم نگاه جامع غزالی به آموزه های دینی، فقدان پشتوانه عقلی و مؤیدات نقلی و تجربی، ناسازگاری با روح آموزه های دینی و اندیشه های فلسفی و یافته های روان شناسی و علوم تربیتی. نتیجه گیری: غزالی گرچه به انسانیت زن اذعان دارد، ولی او را ذاتاً نسبت به مرد کم بهره تر از قوّه تعقّل می داند. این نگاه، پیامدهایی مانند ذاتی بودن رذایل اخلاقی و ناتوانی زن درکسب کمال و معرفت را در پی دارد.

Critique of Ghazali's View on the Issue of Women's Rational Perceptions (Religious and Scientific Evaluation)

Objectives: : The purpose of this study is to critique Ghazali's claim on the issue of the power of female intellect. In his view, women are inherently flawed in the dimension of intellectual knowledge, a claim that raises doubt about religious teachings. Method: The present research has been done by descriptive-analytical and critical methods and using library resources. Results: The most important findings of this research are: Lack of a comprehensive view of religious teachings, lack of intellectual support and narrative and empirical evidence, incompatibility with the spirit of religious teachings and philosophical ideas, and findings of psychology and educational sciences. Conclusion: Although Ghazali acknowledges the humanity of women, he considers them inherently less useful than men in terms of intellect. This view has consequences such as the inherent nature of moral vices and the inability of women to acquire perfection and knowledge.

تبلیغات