بررسی قاعده فقهی عدالت در ارزشیابی آموزشی (با تأکید بر آموزش عالی) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: یکی از مقاطع مهم نظام آموزشی هر کشور، مقطع آموزش عالی است که وظیفه آن تربیت نیروی متخصص در زمینه های مختلف اقتصادی، مدیریتی و... می باشد. در این میان، شیوه ارزشیابی، نقش کلیدی در به ثمر رسیدن اهداف آن دارد. هدف از انجام این تحقیق، بررسی قاعده فقهی عدالت در ارزشیابی آموزش عالی بود. روش : در این تحقیق، ارزشیابی آموزش عالی از منظر تعالیم اسلامی با روش اجتهادی بررسی شده است. پرسش اصلی این بود که از نظر فقه، شیوه ارزشیابی چه ویژگی هایی باید داشته باشد. یافته ها: یکی از مهم ترین دستورات فقه در عرصه ارزشیابی، قاعده عدالت است که بر لزوم اعطای حقوق افراد، تأکید و متناسب با اهداف آموزش عالی و اهداف هر نوع از ارزشیابی، الزاماتی را برای چگونگی ارزشیابی در آموزش عالی به همراه دارد. نتیجه گیری : ارزشیابی آموزشی صحیح با توجه به مقاصد یک فعالیت آموزشی تعیین می شود و بعد از آن ارزشیابی به عمل می آید تا نشان داده شود که آن مقاصد تا چه اندازه تحقق یافته اند. همچنین معیار برابری فرصتها برای دستیابی به معیارهای مورد ارزیابی نیز در تحقق عدالت مؤثر است.Investigating the Jurisprudential Rule of Justice in Educational Evaluation (with Emphasis on Higher Education)
Objectives: One of the important stages of the educational system of any country is the higher education level, whose task is to train specialized personnel in various fields such as economic, managerial, etc. Evaluation method plays a key role in achieving its goals. Method: In this research, the evaluation of higher education from the perspective of Islamic teachings is examined by ijtihad method. The main question is what are the characteristics of the evaluation method in terms of jurisprudence. Results: The results indicate that one of the most important instructions of jurisprudence in the field of evaluation of the rule of justice, which emphasizes the need to grant the rights of individuals and in accordance with the goals of higher education and the objectives of each type of evaluation, requirements for how to evaluate higher education. Conclusion: The correct educational evaluation is determined according to the goals of an educational activity and then the evaluation is done to show to what extent those goals have been achieved. Also, the criterion of equality of opportunities to achieve the evaluated criteria is effective in achieving justice.