آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۷

چکیده

هدف : هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر هوش معنوی در منایع دینی، به عنوان یکی از توانمندی های اساسی انسان بر شادکامی بود تا نظامهای تربیتی با پرورش آن بتوانند انسان شادکام تربیت کنند. روش: در این پژوهش از روش تحلیل اسنادی محتوای متون دینی از جمله قرآن کریم و روایات معصومین(ع) بهره گرفته شد. یافته ها: نتایج تحلیل اسنادی پژوهش، بیانگر تأثیر توانمندی های مختلف معنوی بر شادکامی بود که از جمله این توانمندی ها، درک معنای حقیت هستی، ایمان، اعتماد، امید به فضل، توکل و رضایت به خداوند متعال، درک قضا و قدر الهی و خرسندن بودن به آن، درک حقیقت وجود معصومین(ع) و توسل و پیروی از آنان، درک حقیقت دنیا و آخرت و پدیده مرگ، درک معنای خود و دریافت معنای بلا و ... حائز اهمیت بود. هر چه معناهای جهان حقیقی بهتر درک شود، شادکامی انسان نیز بیشتر خواهد شد. نتیجه گیری: تربیت هوش معنوی انسان می تواند در تربیت انسان شادکام مؤثر واقع شود. لذا نظامهای تربیتی، از جمله: خانواده، مدارس و دانشگاهها برای تربیت انسان شادکام باید توانمندی و هوش معنوی را در متربیان خود پرورش دهند تا انسان شادکام برای زندگی در دنیا و آخرت تربیت کنند.  

Investigating The Effect Of Spiritual Intelligence On Educating Happy Man In The Islamic Education System

Objectives: The present study aims to analyse the effect of intelligence ability in religious sources as one of the basic human abilities on happiness so that educational systems can nurture this ability, can educate happy people. Method: In this study, the method of documentary analysis of the content of religious texts, including the Quran and Hadith was used. Results : The results showed the existence of various spiritual abilities, including understanding the meaning of the truth of existence, faith, trust, hope in grace, trust and satisfaction in God Almighty, understanding God's judgment and gratitude and being happy, understanding the truth of the existence of the infallibles, appealing and following them, understanding the truth of this world and the hereafter and the phenomenon of death, understanding the human being, as well as receiving the meaning of calamity and patience have happiness is most important. The better and more understood the meaning of the real world, the greater the happiness of man. Conclusion: Based on research results, training human spiritual intelligence can be effective in training happy man. Therefore, Educational systems in order to educate happy man must train and strengthen human spiritual intelligence, so that they can educate happy man to live in this world and the hereafter

تبلیغات