آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۷

چکیده

هدف : هدف از انجام نوشتار پیش رو، ارزیابی عوامل تأثیرگذار ماهیت وحی و قلمرو آن، اخلاق و معنویت، تعامل و گفتگو، ساختار، رسانه و خدمات اجتماعی در حوزه تبلیغ اسلام و مسیحیت بود. روش: مقاله حاضر با روش توصیفی- تحلیلی انجام شد. یافته ها: مسیحیت با وجود ضعف در حوزه وحی و قلمرو آن و همچنین ضعف در پیشینه تعامل و گفتگو با سایر ادیان، در حوزه تبشیری و تنصیری خویش موفق بوده است. نتیجه گیری: تأثیر یافته پژوهش را می توان در حوزه ساختاری، روشی و خدمات حرفه ای تبلیغ مشاهده کرد. در مقابل، اسلام با وجود دارا بودن پشتوانه الهی در حوزه وحی و قلمرو آن و همچنین پیشینه ریشه دارِ تعامل و گفتگو با سایر ادیان، در حوزه تبلیغ با آسیبهایی مواجه است که در بیشتر موارد به حوزه ساختار، رسانه و خدمات حرفه ای تبلیغ بازمی گردد.

Evaluating The Influential Factors In Islamic Preaching (Tabliq) And Christianity

Objectives : The present article aims at evaluating the influential factors in the field of Islamic preaching and Christianity in the nature of revelation and its realm, ethics and spirituality, interaction and dialogue, structure, media and social services and it was noted that each of these factors can play an effective role. Method : The method of the present article is descriptive-analytical method. Results :  Christianity, despite its weakness in the field of revelation and its realm, as well as its weakness in the history of interaction and dialogue with other religions, has been successful in its evangelical and interpretive field. Conclusion: It can be seen in the field of structure, methodology and professional advertising services. In contrast, Islam, despite having divine support in the field of revelation and its realm, as well as a deep-rooted history of interaction and dialogue with other religions, faces harms in the field of preaching ( Tabliq) that in most cases go back to the structure, media and professional services.

تبلیغات