آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۷

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی مدرّج بودن ادراک از منظر صدرالمتألهین و استنتاج مدلولهای تربیتی آن بوده است. روش: در بخش اول پژوهش که به توصیف و تبیین بحث مدرّج بودن ادراک در حکمت متعالیه از حیث وجودشناختی آن و تدوین نظام مند گزاره های مبنایی ذیل آن اختصاص دارد، از روش توصیفِ تحلیلی استفاده شد. در بخش دوم پژوهش که هدف، استنباط مدلولهای تربیتی از گزاره های مبنایی مذکور بود، روش قیاس عملی به کار گرفته شد. یافته ها: در بخش اول، 12 گزاره مبنایی از مباحث صدرالمتألهین در بحث مدرّج بودن ادراک، استخراج شده است. پس از آن، مدلولهای تربیتیِ گزاره های مبنایی با رعایت ملاحظات روش شناختی، استنتاج شده و 18 اصل، دو هدف و دو روش تربیتی ارائه شده است. نتیجه گیری: بر اساس سیر و صیرورتی که در بطن مباحث هستی شناسی معرفت صدرا وجود دارد، نسبت و روابط منطقی مدلولهای استنباط شده، تبیین و این مدلولها در قالب الگویی مفهومی سامان داده شده است.

Analyzing The Sadrian Thesis Of Gradation Of Knowledge, And Its Educational Implications

Objectives: This paper primarily aims at introducing the Sadrian thesis of gradation of knowledge, and its educational implications. Method:   The method employed in the first section, where an ontological analysis of gradation of knowledge in transcendent philosophy, and a systematic arrangement of related sub-theses are formulated, is analytical description. In the second section, where the main purpose is to infer educational implications of those fundamental theses, I have taken benefit of the method of practical syllogism. Results: In the first section, twelve sub-theses pertaining to the main thesis of gradation of being are inferred. Next, in light of some careful methodological considerations, educational implications of those theses are elicited, and all this yields us eighteen educational principles, two educational purposes, and two educational methods. Conclusion :  At last, based on the whole philosophical system of Mulla Sadra, all the educational implications are modulated in the form of a conceptual model.

تبلیغات