بررسی تأثیر متغیّرهای جمعیت شناختی بر اولویت مسائل فکری دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: هدف این پژوهش، بررسی تأثیر متغیّرهای جمعیت شناختی مانند جنسیت، وضعیت تأهل، محل سکونت و معدل بر اولویت مسائل فکری در ذهن دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه صنعتی شریف است تا مشخص شود آیا جنسیت و سایر متغیّرهای جمعیت شناختی بر اولویت مسائل فکری در ذهن دانشجویان مؤثر است یا خیر؟ روش: روشِ گردآوری داده ها، توصیفی پیمایشی و ابزار جمع آوری آنها پرسشنامه است. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه صنعتی شریف تشکیل می دهند که از میان آنها با توجه به فرمول کوکران، 356 دانشجو به صورت تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه میان آنان توزیع شد. یافته ها: بر اساس یافته های پژوهش، میان دختران و پسران و نیز دانشجویان با معدلهای مختلف، در اولویت بندی مسائل فکری، تفاوت معناداری وجود دارد. نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش، باید اولاً، تفاوت دختران و پسران نسبت به سرفصلهای آموزشی دروس معارف اسلامی پذیرفته شود و بر مبنای آن برنامه ریزی های مناسب صورت پذیرد؛ ثانیاً، اهمیت مسائل مرتبط با خانواده متعادل برای همه دانشجویان تبیین شود.An Examination of Demographic Factors on the Intellectual Concerns of the Students at the Sharif University of Technology
Aim: This study seeks to examine the potential impacts of demographic factors on how students perceive their intellectual concerns. In fact, we seek to determine whether these factors such as marital status, residential address, GPA and gender affect the prioritization of intellectual concerns of the college students. Method: We developed a descriptive survey research design. Employing Cochran Formula and using the Self-Administered Questionnaire, we randomly selected and surveyed a sample of 356 college students among the Sharif University of Technology. Results: Our results show a significant, meaningful difference between male and female students on how they prioritize their intellectual concerns. Furthermore, we found that this prioritization is considerably associated with their GPA. Conclusion: To design more efficient programs on Islamic Knowledge and Life Skills, it is critical to accept and take into effect that male and female students require different contents. such difference should be evidently reflected in the subjects and courses provided for each category of the students. In addition, these programs should provide an inclusive and detailed knowledge for all students on the importance and complex issues of the ‘balanced family’.