آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۷

چکیده

هدف: هدف از انجام این پژوهش، بازنمایی معرفت شناسی در علوم انسانی بود. در این پژوهش، مبانی و ارزشهای مقبول دین اسلام حجت بوده و از ارتباط عقلایی بین علوم، الگویی برای معرفت شناسی در علوم انسانی به دست آمده است. روش: روش گردآوری اطلاعات، کتابخانه ای و برای استنتاج، از تحلیل محتوای مضمونی به شیوه توصیفی- تحلیلی استفاده شده است. یافته ها و نتیجه گیری: برای پیاده سازی معرفت شناسی در علوم انسانی، روشهای مختلفی به دست آمد. برای شناخت خدا در دو بعد شناخت به خدای توحیدی و شناخت به الهه شرک و با دو روش کسب علم لدنی خاص و علم لدنی عام، با روش تفسیر صادق، در مبحث شناخت جهان در دو بعد شناخت به جهان طبیعی و شناخت به جهان ماورای طبیعی و با دو نوع روش کسب علم شعوری و علم اشعاری، با روش علم نافع جامع و در مبحث شناخت انسان در دو بعد شناخت به انسان مادی و شناخت به انسان ملکوتی و با دو روش کسب علم حضوری و علم حصولی، با روش علم ثمین غایت محور می توان به معرفت شناسی دست یافت.

To Represent Epistemology in Humanities Based on the Holly Quran

Aim: The aim of this study is to represent Islamic epistemology in the humanities. In this study, the accepted principles and values of Islam are valid and a model for epistemology in the humanities has been obtained from the rational relationship among sciences. Method: The method of the present survey is collecting library information and for inference, thematic content analysis in a descriptive-analytical manner has been used. Results and Conclusion: Different methods were obtained to implement epistemology (religious science) in humanities. To know God in two dimensions, knowledge of the monotheistic God and knowledge of the goddess of polytheism, and with two methods of acquisition (specific physical knowledge) and (general physical knowledge), with the method (honest interpretation), in the subject of knowing the world in two dimensions, knowledge of the natural world And cognition of the supernatural world and with two types of methods of acquisition (conscious science) and (poetic science), with the method of science (comprehensive benefit), and in the subject of cognition of man in two dimensions, cognition of material man and cognition of heavenly man and with two The type of acquisition method (face-to-face science) and (acquired science) can be achieved with the method (end-oriented Samin science) epistemology.

تبلیغات