آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۷

چکیده

هدف: این پژوهش در پی کشف انگیزه های جوانان برای ورود به حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان و در عین حال، علل ترک تحصیل برخی از معرفت جویان پیش از اتمام دوره بود. روش: مقاله حاضر با روشی کیفی مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شده و ابزار جمع آوری داده ها، مصاحبه نیمه ساختاریافته با 10 نفر از معرفت جویان است. این افراد بر اساس روش گلوله برفی انتخاب شدند و مصاحبه ها تا حد اشباع نظری ادامه یافت. یافته ها: انگیزه های معنوی، علمی، اجتماعی و ابزاری، افراد را برای تحصیل در حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان ترغیب می کند. از سوی دیگر، کیفیت نظام آموزشی موجب ریزش معرفت جویان می شود که این ریزشها به تبع، پیامدهایی را برای فرد، سازمان(حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان) و جامعه در بر دارد. نتیجه گیری: لازمه تحول در حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان، تغییر نگرش نسبت به آن است. اگر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان به منزله یک قرارگاه فرهنگی تلقی شود، آن وقت است که می توان با تعریف درست از رسالت آن، برای پیشبرد رسالت مذکور برنامه ریزی کرد.  

Loss and Growth in the Islamic Sciences Hawzah

Objectives: The present article intends to discover the motives of the youth to enter Islamic Science Hawzah and reasons of some students to abandon their studies in Islamic Science Hawzah. Method: This research was based on the qualitative method and based on grounded theory. The semi-structured interview was conducted with 10 of these students. These people were selected based on the Snowball sampling, and the interviews continued to a theoretical saturation. Results: Spiritual, scientific, social, and instrumental motivations motivated individuals to study in Islamic Science Hawzah. On the other hand, the quality of the education system had led to the loss of knowledge amongst the learners, which, in turn, had implications for the individual, the organization (Islamic Science Hawzah), and society. Conclusion:   The change in attitude towards Islamic science Hawzah is necessary. If the Islamic science Hawzah is considered to be a cultural center, then it can be planned with the right definition of its mission to reach this mission.  

تبلیغات