تبیین تأثیر فضایل و رذایل بر ادراک از منظر آیات و روایات (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
شماره صفحات:
۲۸۸ - ۲۶۹
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
مبادی ادراکی، از عوامل بیرونی و درونی تأثیرات مثبت و منفی می پذیرند. بخشی از این تأثیرات باعث اعوجاج و محرومیت از معرفت و بخشی سبب ایجاد نوعی جدید از بصیرت یا تسریع در معرفت می شوند. هدف: هدف در این مقاله، تبیین تأثیرگذاری فضایل و رذایل به عنوان بخشی از عوامل غیر معرفتی تأثیرگذار بر معرفت بشری از منظر قرآن بود. روش: روش گردآوری داده ها به صورت کتابخانه ای و با رویکرد پژوهش تفسیری- اخلاقی انجام شد. یافته ها: رذایل اخلاقی باعث دگرگونی در عقل و حسّ تشخیص آدمی و زمینه ساز سقوط و سبب شُبهه در اندیشه و کج فهمی در بینش شده و فضیلت مندی زمینه ساز ارتقای فهم و ایجاد نوعی بصیرت می شود که وسعت دید را زیاد می گرداند. نتیجه گیری: اثرمندی مستقیم عوامل غیر معرفتی، نظیر ملکات اخلاقی و نیز عنایات ویژه الهی با زمینه سازی اختیاری خود انسان در کیفیت و میزان معرفت با تکیه بر ادلّه قرآنی و روایی اثبات شده است.The Impact of Virtues and Vices Affecting Human Knowledge from the Perspective of the Qur'an and Islamic Traditions
Perceptual principles receive positive and negative effects from external and internal factors. Some of these effects cause distortion and deprivation of knowledge and some cause a new kind of insight or acceleration of knowledge. Objectives: The purpose of this article is to explain the impact of virtues and vices as part of the non-epistemic factors affecting human knowledge from the perspective of the holly Qur’an. Method: The method of the survey is library data collection with the approach of interpretive-ethical research. Results: The findings showed that moral vices caused a change in the intellect and the sense of human discernment and caused the fall and caused doubt in thought and misunderstanding in the vision and the virtue laid the groundwork for the promotion of understanding and the creation of a kind of insight that broadened vision. It turns a lot. Conclusion: The author of the research concludes that the direct effectiveness of non-epistemic factors such as moral properties as well as special divine blessings has been proven by the voluntary grounding of man himself in the quality and amount of knowledge based on Quranic arguments and narration.