بررسی دیدگاه اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز نسبت به مؤلفه های اسلامی شدن دانشگاهها (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت بندی مؤلفه های مؤثر بر اسلامی شدن دانشگاهها در دانشگاه آزاد اسلامی تبریز انجام شد. روش: روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی و ماهیت آن، کاربردی است. جامعه آماری 512 نفر و حجم نمونه آماری 105 نفر به صورت هدفمند انتخاب شد. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه محقق ساخته است. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از تحلیل عاملی، آزمون تی مستقل، یومن- ویتنی و تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شد. یافته ها: اساتید، مؤلفه های فرهنگی- تربیتی و آموزشی را بر اسلامی شدن دانشگاه مؤثر می دانند. با مقایسه میانگین رتبه ای، مؤلفه های فرهنگی- تربیتی، آموزشی، پژوهش- فنّاوری و مدیریتی در اولویت اول تا چهارم قرار دارند. در مؤلفه های چهارگانه مزبور بین دیدگاه اساتید بر حسب جنسیت، گروه تحصیلی، سطح تحصیلات، سنوات خدمت و مرتبه علمی، تفاوت معناداری وجود نداشت. نتیجه گیری: نتایج نشان داد مؤلفه های فرهنگی- تربیتی و آموزشی، تأثیر قابل توجهی در اسلامی شدن دانشگاهها دارند. توجه و توسعه راهبردمحور این مؤلفه ها، موجب اسلامی شدن دانشگاه خواهد شد..Study on Academic’s Points of View about Islamization Components of Universities in Islamic Azad University of Tabriz
Objectives: The aim of present study is to investigate and prioritize the effective components on Universities Islamicization in Islamic Azad University of Tabriz. Method: research method for this study is descriptive-survey and its nature is practical. Statistical population of the study (n=512) and sample size includes 105 participants, who were selected in purposeful method. Research measurement tool is a scholar-made questioner. Factor analysis, independent t-test, Uman-Witney and one-way variance analysis were used for data analysis. Results : Instructors believe that cultural-training and educational components are effective factors in Islamicization of universities. In comparison the ranking of indicators such as cultural- training, educational, research & technological and management respectively are located in place from one to four. Underlying those four mentioned factors, there was no significant difference among instructors’ point of view based on their sex, academic field, level of education, job history and academic scientific rank. Conclusion: Results of study indicated that training-cultural and educational factors have significant effect on Islamicization of the universities. Strategic-based attention and development of these factors will lead to in Islamicization of universities.