آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۷

چکیده

هدف: کثرت روزافزون رویکردهای ارائه شده در زمینه علم دینی، فرایند آموزش، سیاستگذاری و برنامه ریزی در زمینه علم دینی را مشکل ساخته است. صاحب نظران علم دینی در ایران، با برجسته کردن مشابهت های مبنایی، دیدگاههای ارائه شده در زمینه علم دینی را طبقه بندی کرده اند. هدف مقاله، معرفی و نقد طبقه بندی های موجود نظریه های علم دینی بود. روش: در مرحله توصیف رویکردهای موجود علم دینی از روش کتابخانه ای و در مرحله ارزیابی رویکردها از روش تحلیلی استفاده شد. یافته ها: طبقه بندی های موجود همه رویکردهای علم دینی را پوشش نداده اند و بیشتر به رویکردهای معرفتی در زمینه علم دینی توجه کرده اند. همچنین به تنوع دیدگاه نظریه پردازان این عرصه توجه نداشته اند. نتیجه گیری: با معرفی و نقد طبقه بندی های موجود رویکردهای علم دینی، زمینه برای ارائه طبقه بندی دقیق تر، منسجم تر و جامع تر در زمینه علم دینی فراهم شد.

Introducing and Evaluating the Classifications of Religious Science Approaches; A Step Toward a Comprehensive Classification of Religious Science Approaches

Objectives: The growing approaches offered in the field of religious science cause problems in the process of education, policy-making and planning in the field of religious science. Religious scholars in Iran, by highlighting the basic similarities, have classified the approaches presented in the field of religious science. The purpose of this article is to introduce and criticize the existing classifications of approaches of religious science. Method: The library method has been used in the description of the existing approaches and the analytical method has been used in the evaluation of the approaches. Results: Existing classifications have not covered all approaches in this field. They have paid more attention to epistemological approaches in the religious science and have not considered the diversity of theorists. Conclusion: By introducing and criticizing the existing classifications, the opportunity has been prepared for presenting a more accurate, coherent and comprehensive classification in the field of religious science.

تبلیغات