آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۷

چکیده

هدف: در این مقاله به دنبال توصیف جایگاه ورزش در سبک زندگی دانشجویان و بررسی عوامل و موانع مؤثر بر ارتقای آن در سبک زندگی دانشجویی بوده است. روش : تحقیق حاضر با استفاده از روش مطالعات کتابخانه ای انجام شده است. یافته ها : نتایج تحقیق نشان می دهد دانشجویان در دانشگاههای کشور با وجود اطلاع از محاسن ورزش، اقبال لازم را به فعالیتهای بدنی نشان نمی دهند. نتیجه گیری : مهم ترین گامها در مسیر بهبود جایگاه ورزش در سبک زندگی دانشجویی عبارتند از: 1. تغییر نگرش دانشجویان نسبت به ورزش از طریق عواملی همچون: ارتقای  دانش و اطلاعات فرد نسبت به انواع ورزش و فرهنگ سازی از طریق وسایل ارتباط جمعی؛ 2. نیازسنجی و جلب مشارکت مخاطب از طریق عواملی همچون: ارائه خدمات با کیفیت مناسب و منطبق بر ذائقه ورزشی جوانان و توجه به اختلافهای فرهنگی، سنی و جنسیت؛ 3. نهادینه سازی ورزش در سبک زندگی دانشجویان از طریق عواملی همچون: تقدّم توجه به ورزشی همگانی، جذب مربیان متخصص، توجه ویژه به دروس تربیت بدنی، تدوین فوق برنامه ورزشی منسجم برای دانشجویان ساکن خوابگاه و توجه ویژه به ایشان، نگاه ویژه به فعالیتهای ورزشی بانوان.

Effective Factors and Obstacles on the Sport Development Place in Students’ Lifestyle

Objectives: This paper is concerned with description the place of sport in the students’ lifestyle and investigates the factors and obstacles that affect its promotion in the student lifestyle. Method: The present study was carried out using a library research methodology based on studies and research.   Results: The results show that in the universities of the country, despite the fact that students are well-informed about the benefits of sport, they do not show a significant interest for physical activities.  Conclusion: The most important steps in improving the status of sport in the student's lifestyle are: 1. to change the attitude of students toward sport through "improving knowledge and information about the types of sport "and" Culture-building through mass media". 2. Needs assessment and engagement of the audience through “Providing quality services appropriate to the youth's need" and "Attention to cultural differences, age and Gender" 3. Institutionalization of sport in the student's lifestyle through factors such as: "Priority of Attention to Public Sport", "attracting specialist coach", "paying particular attention to physical education courses", "developing a comprehensive sports program for students living in dormitories and paying special attention to them", "A special look at women's sports activities"..

تبلیغات