تأثیر آموزش درس تفسیر موضوعی قرآن کریم به شیوه نیازمحور بر تفکر انتقادی دانشجویان دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: هدف اصلی این تحقیق، بررسی تأثیر آموزش درس تفسیر موضوعی قرآن کریم به شیوه نیازمحور بر تفکر انتقادی دانشجویان دختر دانشگاه ولی عصر رفسنجان بوده است. روش: پژوهش حاضر، تحقیقی شبه آزمایشی است که برای دسترسی به اهداف، از طرح پیش آزمون- پس آزمون با یک گروه استفاده شد. جامعه آماری، شامل دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاه ولی عصر رفسنجان در نیمسال دوم 97-96 بودند. نمونه (انتخاب شده) به پرسشنامه تفکر انتقادی کالیفرنیا(فرم ب) پاسخ دادند. 180 نفر شرایط ورود به تحقیق را پیدا کردند که با استفاده از شیوه تصادفی ساده، 30 نفر انتخاب شدند. پس از 14 جلسه آموزش درس تفسیر به شیوه نیازمحور، مجدداً آزمون گرفته شد. تجزیه و تحلیل داده ها در سطح توصیفی و استنباطی انجام گرفته است. یافته ها: بین نتایج پیش آزمون و پس آزمون به لحاظ میانگین نمرات خرده مقیاسهای تفکر انتقادی و تفکر انتقادی، قبل و بعد از آموزش تفاوت معناداری وجود دارد. نتیجه گیری: شیوه مناسب تدریس و محتوای مناسب، از عوامل مهم تأثیرگذار بر رشد مهارتهای تفکر انتقادی است. ارائه درس تفسیر موضوعی قرآن کریم به شیوه نیازمحور، تأثیر معناداری بر افزایش مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان دارد.The Effect of Need-Centered Teaching of the Thematic Commentary on the Quran on Critical Thinking of Students at Vali-E Asr University of Rafsanjan
Objectives: The main purpose of this study is to investigate the effect of need-centered teaching of the thematic commentary on the Quran on the critical thinking of female students of Vali-e-Asr University in Rafsanjan. Method: The present study is a quasi-experimental research and pre- and post-test design with a group was used to achieve the goals. The population of the study is female undergraduate students of Vali-e-Asr University of Rafsanjan in the second semester 2017-2018. The sample size is responded to California Critical Thinking Questionnaire (Form B)180 people had inclusion criteria. Using a simple random method, 30 people were selected. After a 14-session need-centered teaching of commentary course, the test was performed again. Data analysis is performed on descriptive and inferential levels. Results: There was a significant difference between pre-test and post-test results in terms of mean scores of critical thinking subscales and ultimately critical thinking before and after training. Conclusion: The appropriate teaching method and content are the important factors influencing development of critical thinking skills. The need-centered presentation of the course of the thematic commentary on the Quran had a significant effect on improving students' critical thinking skills.