آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۷

چکیده

هدف : پ ژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل کارکردهای کنونی دانشگاههای ایران انجام شد که مانع پیاده سازی الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت می باشند. روش: در این پ ژوهش از روش شناسی کیفی و رویکرد تحلیل محتوای کیفی جهت دار استفاده شده است. منابع پژوهش، مصاحبه با 13 نفر از اساتید خبره در حوزه الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت و همچنین تحلیل محتوای مصاحبه با 10 نفر از خبرگان درباره کارکردهای دانشگاه(ارائه شده در مجله برگ فرهنگ دانشگاه تهران در سال 1396) است. یافته ها: با مرور چندباره و تحلیل مصاحبه های مکتوب شده، 60 واحد معنایی استخراج و در قالب 17 رمز دسته بندی شدند. 17 رمز نیز در قالب پنج طبقه قرار گرفتند و در نهایت، سه درون مایه از آنها استخراج شد. نتیجه گیری: سه مفهوم کارکرد مادی گرایی، کارکرد ضد علوم انسانی اسلامی و کارکرد فرهنگ پذیری دانشگاهها، موانع پیاده سازی الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت شناخته شدند.

The Current Incorrect Function of Iranian Universities Prevents the Implementation of the Islamic-Iranian Progress Model

Objectives: By presenting the Islamic-Iranian Progress Model redefining the functions and key missions of Iranian universities has been emphasized by academic experts and officials of the Islamic Republic of Iran. The purpose of this research is to identify and analyze the current functions of Iranian universities that prevent the implementation of the Islamic-Iranian Progress Model. Method: In this research, qualitative methodology and qualitative content-oriented analysis approach have been used. The resources used, according to the Islamic-Iranian Progress Model, interviews with 13 professors in the field of Iranian Islamic model, as well as the analysis of the content of the interview with 10 experts on the functions of the university, which was published in the Journal of Literature at the University of Tehran in 2017 Were provided; by reviewing and analyzing written interviews, 60 semantic units were extracted that were categorized into 17 codes. These 17 passwords were classified in 5 classes and finally 3 were extracted from them. Results: The results of the article indicate 60 meaningfull units which are categorized in 17 series and in 5 levels and finially 3 themes are extracted.  Conclusion: The three concepts were identified, the function of materialism, the function of anti- Islamic humanistic and the function of cultures of universities as an integral part of the research and as an obstacle to the implementation of the Islamic-Iranian Progress Model.

تبلیغات