آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۷

چکیده

هدف: نویسندگان این پژوهش درصدد تبیین و تحلیل ملزومات معرفت شناختی عدالت بر اساس اندیشه های ابونصر فارابی و استنتاج دلالت های آن در عرصه عدالت تربیتی برای نظام آموزش و پرورش کشور بودند. روش: در این پژوهش از روش تحلیل مفهومی و استنتاج قیاسی استفاده شده است. یافته ها: تحلیل معرفت شناسانه عدالت از منظر فارابی، دلالت های قابل توجهی مانند عدالت طلبی فطری انسان، توجه به شایستگی ها، حکمت، بالطبع نبودن عدالت و دگردوستی را برای تحقق عدالت تربیتی در نظام آموزش و پرورش فراهم آورد. برخی از اهداف و اصول استنتاج شده عبارتند از: رسیدن به جامعه عادله، رسیدن به کمال انسانی، دستیابی به فضایل اخلاقی و توجه به استعدادها و شایستگی های فردی، توزیع عادلانه و فرصت های برابر و نداشتن نگاه سلیقه ای. نتیجه گیری: تحلیل معرفت شناختی عدالت از دیدگاه فارابی می تواند برای تحقق تعلیم و تربیت اسلامی و اجرای عدالت تربیتی یاری رسان باشد.

Farabi's Justice Epistemological Necessities to Denote the Educational Justice Implications

Objectives : The authors of the present article intend to define Farabi's Justice epistemological necessities to denote the educational justice implications in educational system of Iran. Method: The method of the research is conceptual analysis and inductive reasoning. Results: The results of the survey indicate that epistemological analysis of Justice in Farabi, s view denotes innate justice seeking of human being, to care the competences and meritocracy, sagacity and friendship to actualize educational justice in educational system. There are also some obtained gouls as follow:to make a just society; to maintain the human perfection ; moral virtues; talents and individual competences ; fair distribution ; equal opportunities ,… . Conclusion: The authors of the paper conclude that epistemological analysis of Justice in Farabi, s view is able to actualize the Islamic education and training and educational justice.

تبلیغات