آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۷

چکیده

هدف: این تحقیق، با هدف نقد و بررسی کتاب درسی دانش خانواده و جمعیت(ویراست دوم) انجام شد و نتایج آن می تواند در بازنگری کتاب استفاده شود. روش: تحقیق حاضر از نوع کاربردی- توسعه ای است و با روش توصیفی- تحلیلی(تحلیل اسنادی) انجام شده است. یافته ها: بررسی امتیازها و کاستی های کتاب مذکور، با توجه به ابعاد شکلی و ساختاری و محتوایی، نشان داد کتاب از نظر ویژگی های ظاهری و ساختاری، نقاط قوّت زیادی دارد. از نظر نگارشی، ساختار دستوری آن قابل قبول؛ اما از نظر روان و رسا بودن متن و طرز بیان، نیازمند تجدید نظر است. کتاب حاوی اطلاعات جامع، دقیق و جزیی در زمینه دانش خانواده و جمعیت بوده و با رویکرد سنّتی به آموزش تألیف شده است. کتاب با استفاده از الگوهای آموزشی مشخص طراحی نشده است و امکان تدریس کامل آن در یک ترم وجود ندارد. نتیجه گیری: ویژگی های کتاب درسی، از جمله: ارزشمندی، سازمان مطلوب داشتن، انسجام، فعال بودن، زیبایی، حجم مناسب محتوا، انعطاف و نگارش مناسب، ایجاب می کند برای تولید آن، متخصصان رشته های مختلف با یکدیگر همکاری کنند. در پایان پیشنهادهایی برای اصلاح کاستی های موجود ارائه شده است.

A Critical Analysis of an Academic Hand Book: Family and Population Knowledge " (Second Edition)"

Objectives : This present research is conducted with the aim of reviewing the academic handbook: "family and population knowledge (Second Edition)" and the results could be used in book review. Method: The research is an applied-developmental, using descriptive-analytical method (documentary analysis) . Results: The review of the points and shortcomings of the book, according to the dimensions of form, structure and content, the book has many strengths in terms of appearance and structural features. In terms of writing, its grammatical structure is acceptable, but in terms of the psychological and expressive nature of the text and the way of expression, it needs to be reconsidered. The book contains comprehensive, detailed, and detailed information on family and population knowledge and has been compiled with a traditional approach to education. The book is not designed with the help of specific educational patterns and its full teaching is not available in just one semester. Conclusion: The characteristics of a textbook, such as valuability, desirable organization, coherence, activeness, beautifulness, proper volume of content, proper flexibility and writing, require the collaboration of specialists from different disciplines. At the end, suggestions were made to correct existing shortcomings .

تبلیغات