آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۷

چکیده

هدف: این مقاله در پیِ پیشنهاد طرحی برای تعیین دقیق جایگاه وجودی قلب در نفس شناسی ملاصدرا بوده است. روش: این مقاله از روش تحلیلی- توصیفی انجام شده است. یافته ها: در نفس شناسی ملاصدرا، جایگاه دقیق و واضحی برای مرتبه قلب(یا دل که دوست داشتن به آن منسوب است) لحاظ نشده است و تعریف قلب به نفس ناطقه، در نظری عمیق بنا به دلایلی که ذکر خواهد شد، نمی تواند چندان قانع کننده باشد. از آنجا که در این حکمت، رابطه نفس با نیروهای آن به تجلّی تبیین می شود؛ می توان به دلالت قراین، مرتبه قلب را به عنوانِ نیرویی از نیروهای وجودیِ انسان، مرتبه متوسط از نفس که هم عرض با عقل است، لحاظ کرد و آن را مظهرِ تجلّیاتِ حبّیِ روح دانست. نتیجه گیری : به طور اجمال، سه مرتبه 1. روح، 2. عقل و دل، 3. حواس و به تفصیل، پنج مرتبه 1. روح، 2. نفس، 3. عقل و دل 4. خیال، وهم، حس مشترک و...، 5. حواس پنج گانه، قابلِ طرح است که از بالا به پایین بر همدیگر مترتب اند. این سیر، نمادی است بر سیرِ نزولیِ وحدت به کثرت و سیرِ صعودی کثرت به وحدت؛ تعبیری که ملاصدرا طی آن، وجود انسان را مَثَلی بر وجود عالم و شئون باری تعالی می داند.

Heart in Molla Sadra’s Analysis of Spirit

Objectives: The present study aims to focus on the place of heart in Molla Sadra’s Analysis of Spirit. Method: The method of the survey is descriptive- analyses method. Results: The results of the research indicate that In Molla Sadra’s Analysis of Spirit; there is not an exact, proportionate position for the rank of heart. Since the relation between the spirit and its powers is manifested clearly in this philosophy, the rank of the heart, according to the implied clues, can be considered a medial one equal to that of wisdom. The heart is the symptom of the manifestation of spiritual love. Conclusion: Thereon, three proposed ranks of soul, wisdom, heart, and sensations are the symbols of the descending process of “Unity to Multiplicity” and the ascending process of “Multiplicity to Unity”. On the other hand, there is a great emphasis on the evolution of spiritual love in humankind, i.e. the evolution of the soul.  

تبلیغات