نیازسنجی رئوس مطالب برنامه درسی دوره های تکمیلی علوم انسانی اسلامی:زمینه ای برای بهبود و تقویت نظریه پردازی بر اساس مبانی دینی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: هدف این پژوهش، نیازسنجی رئوس مطالب برنامه درسی دوره های تکمیلی علوم انسانی اسلامی برای فراهم آوردن زمینه بهبود و تقویت نظریه پردازی در اعضای هیئت علمی علوم انسانی بر اساس مبانی دینی بوده است. روش: این پژوهش از نیازسنجی با رویکرد کیفی و از ابزار مصاحبه و نمونه گیری گلوله برفی بهره مند شده است. داده ها به منظور شناسایی رویکرد آگاهان کلیدی به علوم انسانی و علوم انسانی اسلامی و تعیین رئوس مطالب پیشنهادی از سوی آنان بررسی و تحلیل شدند. یافته ها: رویکرد اغلب آگاهان کلیدی، غرب گزین بود. سرفصلهایی از سوی آنان برای فراهم آوردن زمینه نظریه پردازی عضو هیئت علمی پیشنهاد شد که کلیه سرفصلهای به دست آمده در چهار محور دین اسلام، علم و دین، علوم انسانی و نظریه و نظریه پردازی تقسیم شدند. نتیجه گیری: اتخاذ چنین سرفصلهایی در این دوره ها می تواند تحولات قابل توجهی را ایجاد کند و عضو هیئت علمی شجاعت و اعتماد به نفس ایده پردازی در علوم انسانی را به دست می آورد. با عنایت به بهبود و تقویت نظریه پردازیبر اساس آموزه های دینی و نایل شدن به علوم انسانی اسلامی، مهم ترین دستاورد، پایان دادن به انحصارگرایی غربیان در علوم انسانی استSyllabus Needs Assessment Curriculum of Supplementary Courses of Islamic Humanities: As a base to Improve and strengthen the Theorization based on Religious Foundations
Objectives : The present research aims to assess the needs of curriculum syllabus of supplementary courses of islamic humanities in order to improve and strengthen the theorization in the academic staff members of Department of humanities based on religious foundations. Method: This research benefited needs assessments with qualitative approach through interviews with key informants and snowball sampling . The data for two purposes (recognition key informants’ approach to humanities and islamic humanities and syllabus are suggested by the key informants) was analyzed. Results: The results showed that the dominant approach to key informants was west- selected approach and syllabus suggested for improve and strengthen the theorization in the academic staff members that was divided All syllabus obtained into 4 major topics of Islam, science and religion, humanities, and theory and theorization. Conclusion: The authors concluded that if so, it seems this syllabus in these courses can be taken to make significant changes. With regard to the improvement and strengthening of theorizing based on religious teachings and the islamic human sciences, the most important achievements in the humanities is an ending point to exclusivism of the west .