آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۷

چکیده

این مقاله با هدف تبیین نقش آموزه های دینی بر پلیس دانش محور، تلاش کرده است به این سؤال که آیا بین آموزه های دینی با پلیس دانش محور رابطه معناداری وجود دارد، پاسخ دهد. روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و از نظر روش، توصیفی و همبستگی و با استفاده از شیوه کتابخانه ای و پیمایش است. جامعه آماری شامل مدیران پلیس در حوزه دانش است که تعداد 100 نفر به صورت تصادفی طبقه ای مشخص شدند. روایی پرسشنامه تحقیق با استفاده از نظر اساتید و خبرگان تأیید و برای محاسبه ضریب پایایی آن نیز از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار آن برای این پ ژوهش 81/. برآورد شده است. برای تجزیه و تحلیل داده های آماری از آزمونهای تک نمونه ای و همبستگی پیرسون و برای داده های حاصل از مبانی نظری و یافته ها به شیوه حکمی اجتهادی، از روش تبیینی و تفسیری استفاده شده است. یافته ها: یافته ها بیانگر وجود رابطه علّی میان آموزه های دینی با متغیّرهای پلیس دانش محور معادل ۷۳/ ۰ بوده و در سطح اطمینان 95 درصد می توان گفت آموزه های دینی موجب ارتقای پلیس دانش محور می شود. نتیجه گیری: هر چه بهره برداری و به کارگیری آموزه های دینی در فرایند تولید و به کارگیری دانش پلیسی و رفتارهای کارکنان مورد توجه قرار گیرد و به عبارتی چارچوب تولید و چرخه دانش و الگوهای رفتاری را آموزه های دینی تشکیل دهند، به همان اندازه می توان توسعه دانش دین محور را در سازمان پلیس محقق ساخت.

Religious Teachings as an Approach to Knowledge-Based Security Agencies (Police Case Study)

In the world of today, knowledge is a strategic resource and a key competency for organizations. The performance of police function is based on the knowledge of individuals. Islam has developed guidelines for knowledge and knowledge of human beings. This article aims to explain the role of religious teachings on police knowledge and the author has attempted to realize if there is a significant relationship between religious teachings knowledge and the police or nor? Method: The study and application of methods, descriptive and correlational and using the library and survey methods. The population consisted of police managers in the knowledge and a stratified random sample of 100 people is identified. The validity of the questionnaire was confirmed by a experts and teachers for its reliability coefficient of Cronbach's alpha, which for this study amount ( A =./81) was determined. To analyze the statistical data of single-test sample and data correlation and Results of theoretical principles and methods of the jurisprudential ruling, the method of interpretation is used. Results: The findings of the present article indicate a causal relationship between religious teachings knowledge-based police variables equal to./73 and %95 can be expressed in religious teachings is to promote knowledge-based policing. Conclusion: The results show that the magnitude of the operation and application of religious teachings in the production process and the use of police knowledge and behaviors of employees is considered. In other words, the production and cycle of knowledge and behavior patterns form of religious teachings; religious knowledge-based development can be achieved in the police.

تبلیغات