آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۷

چکیده

هدف: بومی سازی نظریه ها برای کاربست آنها در شرایط خاص و فرهنگهای گوناگون ضرورت دارد. این موضوع به ویژه در جوامع دینی به دلیل اقتضائات مکتب، اهمیت دوچندان دارد. بر همین مبنا، اسلامی سازی نظریه ها در علوم انسانی را می توان هم عامل تکامل و پویایی جامعه اسلامی دانست و هم راه تحقق آنها. روش: در این پژوهش از روش تحلیلی توصیفی که در گروه پژوهشهای نظری است، استفاده شده است. یافته ها: اسلامی سازی نظریات و معارف، تنها نظریه پردازی جدید بر مبنای اسلام نیست، بلکه تعامل، هماهنگی و انطباق نظریه ها با اسلام و مقررات آن از یک سو و با شرایط جامعه از سوی دیگر، از ارکان مهم اسلامی سازی به ویژه در عرصه نظریه های علوم انسانی به طور کلی است که به نفی کلی آنها نمی انجامد، بلکه به بازسازی و انطباق با مقتضیات اسلام و شرایط خودی منجر می شود. نتیجه گیری: در این پژوهش درمی یابیم که آنچه ما در باره جهان می آموزیم، فقط با اسلامی کردن نظریه ها و نظریه پردازی بومی است که هم می تواند واجد کارایی و مطلوبیت برای ایران ما باشد و هم با آموزه های فرهنگ ایرانی- اسلامی انطباق داشته باشد. بعلاوه نظریه پردازی دینی(اسلامی) در علوم انسانی در هر جامعه ای معطوف به مجموعه ای از مفاهیم در هم پیچیده و ساختارمند است که کلّیت فرهنگ، سیاست و اجتماع را در بر می گیرد. در این راستا، موضع ما بر مبنای نگرش مبتنی بر اعتدال و فضیلت مندی و انطباق با سنتهای فرهنگی ایرانی- اسلامی، در راستای ساختن دانش مطلوب است.

Theorizing and Islamization of Human Sciences Theories

Objectives : Localization of theories is becoming necessary for the application in special situations and various cultures. Because of religious requirements in religious societies, this issue is much more important. On this basis, islamization of theories in human sciences can be both the factor for development and dynamism of islamic society and their realizations. On this basis, our question is, which path we can walk in this field of knowledge and realization of theories in our society. Method: In this study, we used descriptive analysis which is among theoretical research group. Results:   The results of the survey indicate that islamization of theories and knowledge, is not just theorizing according to Islam, but interaction, coordination and compliance of these theories with Islam and its regulations one hand and societies’ conditions on the other hand. And this is of important elements of islamization especially in the field of human sciences theories in general, which not only do not deny them, but it leads to restructuring and adapting of islamic requirements and our own conditions. Conclusion: In this study, we find that what we learn about the world is only possible by islamization of theories and local theorization which both can meet efficiency and suitability for our country and have compatibility with teachings of islamic-iranian culture. In addition, religious (islamic) theorization in human sciences in every society refers to a set of structured and complicated concepts which involves the totality of culture, politics and society. In this regard, our position is based on attitude , moderation and virtuosity and compliance with traditions of islamic-iranian culture in order to make desirable knowledge

تبلیغات