درآمدی تحلیلی بر منطق تدوین مبانی علوم انسانی اسلامی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: این نوشتار در پی پاسخ به این پرسش محوری است که منطق دستیابی به مبانی علوم انسانی اسلامی چیست؟ از این رو، تبیین فرایند و چگونگی دستیابی به مبانی علوم انسانی اسلامی، هدف متن پیش روست. روش: در گردآوری اطلاعات از روش کتابخانه ای و در بررسی آن از روشهای فراتحلیل و نیز تحلیل فلسفی استفاده شده است. یافته ها: با توجه به مسئله محوری و هدف این مقاله، نخست چگونگی و فرایند دستیابی به "مبانی علوم انسانی اسلامی" را مورد بررسی قرار داده، سپس مبتنی بر این فرایند، به مبانی مذکور نیز اشاره می شود. نخستین گام در این فرایند، معناشناسی دقیق مبانی است. لذا با ایجاد مرزبندی مفهومی و معنایی بین مبادی و مبانی و ارائه تعریفی روشن از مبانی، بیان می کنیم بدون توجه به جایگاه، موضوع و غایت علوم انسانی اسلامی نمی توان مبانی آن را بیان کرد. نتیجه گیری: علوم انسانی از منظر جایگاه شناسی در منظومه علوم، ذیل علوم عملی و اعتباری قرار گرفته، نیازهای فردی و اجتماعی، موضوع مشترک و کلان این علوم می باشند. بنابر این، مبانی علوم انسانی اسلامی در پی گزاره هایی است که موضوع و سنخ مسائل این علوم به طور مستقیم و بدون واسطه متوقف بر آنهاست. با توجه به این نکته، گزاره های هستی شناسانه، انسان شناسانه، معرفت شناسانه و... نه به عنوان مبانی علوم انسانی، بلکه به عنوان مبادی و اصول متعارف حاکم بر مبانی علوم انسانی باید مورد توجه قرار گیرندAn Analytical Introduction to the Logic of Compiling the Fundamental Principles of Islamic Humanities
Objectives : This article intends to answer to this central question: what is the logic of attaining the fundamental principles of Islamic Humanities? Hence, explaining the process and the quality of attaining the fundamental principles of Islamic Humanities is the aim of this article. Method: For data collection, library research method is adopted and for surveying the information, the meta-analysis and philosophical analysis is employed. Results: The results of the research indicate that provided by the central problem and the aim of this article, the quality and the process of attaining the fundamental principles of Islamic Humanities is going to be studied, then the premises (Al-Mabadi) and based on this process, the fundamental principles (Al-Mabani) will be dealt with. The first step in the process of accurate semantics of the fundamental principles. Hence, producing a conceptual and semantic delimitation between premises and fundamental principles as well as presenting a clear definition of the fundamental principles, it will be described that it is not possible to explain the fundamental principles without regarding the position, subject matter and goal of Islamic Humanities. Conclusion: The author of the research concludes for identifying the position, Humanities is positioned in the category of practical and conventional disciplines, and the common subject matter of such disciplines is personal and social demands. Hence, the fundamental principle of seeking the propositions which its subject matter and genre is directly and immediately dependent to that. Regarding this point, the ontological, anthropological, epistemological propositions should be regarded, not as the fundamental principles of Humanities but as the premises and the principles dominating over the fundamental principles