نقد و بررسی مبانی و پیش فرض های فنّاوری (از دیدگاه دین اسلام) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
رابطه فرهنگ دینی و فنّاوری، از جمله موضوعاتی است که برای تحقق جنبش نرم افزاری، نهضت تولید علم، معرفی سبک زندگی اسلامی و در نهایت، تمدن سازی ضرورت ویژه ای دارد. این مسئله که متأسفانه تاکنون ابعاد و زوایای آن به طور دقیق بررسی نشده است، مستلزم دانستن مبانی و پیش فرض های فنّاوری از یک سو و همچنین آثار، لوازم و پیامدهای آن از دیگر سو و سپس نقد دینی هر کدام است. هدف: هدف این مقاله با توجه به محدودیتی که نقد این مبانی و پیش فرض های فنّاوری تا مقدمه ای باشد بر تشریح تعامل و تأثیر متقابل دین و فنّاوری بر یکدیگر و سپس از خلال آن بتوان رابطه ابعاد مختلف دین مانند اخلاق، معنویت و .. را با دین بررسی نمود و فنّاوری را آسیب شناسی کرد، این پیش فرضها را می توان در سه گروه پیش فرض های فلسفی، اخلاقی، روانی (جمعاً 12 مورد) فهرست کرده که به نقد دینی هر یک اشاره شده است. روش: این تحقیق بنیادی است و نوع روش تحقیق آن تبیینی و تحلیلی می باشد و روش گردآوری اطلاعات نیز کتابخانه ای است و روش تجزیه و تحلیل اطلاعات آن هم با روش تحلیل اسنادی، سامان پذیرفته است. نتیجه گیری: از میان پیش فرض های فنّاوری، بعضی منطبق با دین، بعضی ضد دینی و اکثراً غیر دینی هستند. و نمی توان از این مبانی و پیش فرض ها ، توقع برآمدن یک فناوری اسلامی را داشت.Analyzing the Principles and Pre-Suppositions of Technology (From an Islamic View Point)
Objectives: This short piece of writing intends to elucidate the pre-suppositions of technology and aims at investigating and studying the principles and pre-suppositions of technology from the view point of Islamic religion. The pre-suppositions in this research are arranged in three philosophical, moral and psychological types. Religious critics of each of them are developed in this article. Method: The method of the research is fundamental and analytical descriptive. Data collection is library method and data analysis is based on documentary analysis. Conclusion: The author of the research concludes among pre-suppositions of technology; some pre-suppositions are in accordance with religion and some are not and most of them are none religion ones enemies.