آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۷

چکیده

فقه یکی از گسترده ترین علوم و معارف اسلامی است که در زندگی مسلمانان نقش سازنده ای دارد.در روایات دینی، بر « فقه» و یادگیری مسائل حلال و حرام و نقش بسزای آن در زندگی بشری تاکید شده است، به طوری که سعادت و تکامل بشری در گرو آن است. از جمله در بعضی روایات، یادگیری « معالم الحلال و الحرام» به عنوان فرضیه هر مسلمانی ذکر شده است که باید آن را از اهلش فرا گرفت در این میان نقش اساسی فضای مجازی و سایبری در پیشرفت جامعه بر کسی پوشیده نیست و زمینه مشارکت جوامع را در فناوری های پیشرفته فراهم کرده اما در عین حال، شرایط مساعدی نیز برای ظهور جرایم سایبری به وجود آورده است که این جرائم توسط اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی ارتکاب می یابد.روش این نوشتار بصورت تحلیلی-توصیفی است ونویسنده در این مقاله به دنبال این سؤال است که، فقهای اسلام بر مبنای ادله اربعه چه دیدگاهی در خصوص مسائل سایبری با محوریت اشخاص حقوقی دارند؟ آیا می توان به مصادیقی از مسائل اشخاص حقوقی پیرامون فضای سایبری در فقه اشاره کرد یا خیر؟ که به نظر می رسد با توجه به مستحدثه بودن اشخاص حقوقی و مسئولیت کیفری وفضای مجازی، اگرچه بصورت مستقیم در منابع فقهی این موضوعات مطرح نشده، ولی می توان با ادله فقهی، مشروعیت مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی در فضای سایبری را توجیه کرد.

متن

Examining jurisprudential opinions on the criminal responsibility of individuals in cyberspace

Jurisprudence is one of the most extensive Islamic sciences and knowledge that have a constructive role in the lives of Muslims. In religious traditions, it is emphasized on "jurisprudence" and the learning of halal and haram issues and its significant role in human life, so that prosperity and evolution Humanity depends on it. Among other things, in some narrations, learning the "laws of halal and haram" is mentioned as a duty of every Muslim, which should be learned from his family. It has provided advanced technologies, but at the same time, it has also created favorable conditions for the emergence of cybercrimes, which are committed by both natural and legal persons. The method of this article is analytical-descriptive, and the author in this article is looking for the question that Islamic jurists based on fourth evidences, what are their views on cyber issues centered on legal entities? Is it possible to point out some examples of legal entity issues related to cyber space in jurisprudence or not? It seems that considering the existence of legal entities and criminal liability in cyber space, although these issues are not directly discussed in jurisprudential sources, it is possible to justify the legality of criminal liability of legal entities in cyberspace with jurisprudential evidence.

تبلیغات