اثربخشی آموزش پیش از ازدواج طرحواره محور مبتنی بر فرهنگ بر باورهای همسرگزینی و ترس از شکست در ازدواج در دختران مجرد با طرحواره رهاشدگی دارای والدین مطلقه (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
حوزه های تخصصی:
doi:
10.61186/iau.920748
شماره صفحات:
۱ - ۱۶
دریافت مقاله
 
تعداد دانلود  : 
۱۲
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش بررسی اثربخشی آموزش پیش از ازدواج طرحواره محور مبتنی بر فرهنگ برباورهای همسرگزینی و ترس از شکست در ازدواج دردختران مجرد با طرحواره رهاشدگی دارای والدین مطلقه بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-ﭘﺲآزﻣﻮن و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری دختران مجرد دارای طرحواره رهاشدگی با والدین مطلقه درشهر اصفهان بودند که با روش نمونه گیری هدفمند 30 نفرانتخاب شدند و در دو گروه آزمایش(15 نفر) وکنترل(15 نفر) به طور تصادفی جایگزین شدند. ابزارهای اندازه گیری شامل پرسشنامه طرحواره های ناسازگار یانگ (1998)، نگرش های مربوط به انتخاب همسرکاب و همکاران (2003) و پرسشنامه ترس از شکست در ازدواج اسماعیل پور و نورمحمدی (1398) بود.گروه آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقه ای با استفاده از برنامه آموزش پیش از ازدواج متمرکز بر طرحواره مورد مداخله قرار گرفتند ولی برای گروه کنترل مداخله ای صورت نگرفت. داده ها با آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکررانجام شد. نتایج نشان داد آموزش پیش از ازدواج متمرکز بر طرحواره مبتنی بر باورهای فرهنگی بر طرحواره طرد و رهاشدگی، باورهای همسر گزینی شامل عشق باوری، تجربه محوری، ایده آل گرایی، متضاد جویی و آسان بینی و متغیر ترس از ازدواج در مرحله پس آزمون تاثیر معنی داری دارد. براساس یافته های پژوهش آموزش پیش از ازدواج طرحواره محور مبتنی بر فرهنگ ، بر باورهای ناکارآمد همسرگزینی و ترس از ازدواج دختران مجردی که طرحواره طرد و رهاشدگی و دارای والدین مطلقه هستند اثربخش بود.Effectiveness of Culture- Oriented Schema- Based Pre-Marrital Education on Spouse Choosing Beliefs and Fear of Failure in Marriage in Divorced Parents Single Girls with Abandonment Schema
The research aimed to investigate the effectiveness of culture- oriented schema- based pre-marital education on spouse choosing beliefs and the fear of failure in marriage in divorced- parents single girls with the schema of abandonment. The research design was semi-experimental with a pre-test-post-test and follow-up with a control group. The statistical population included the single divorced- parents- girls with the schema of abandonment in Isfahan City. Thirty individuals were selected by convenient sampling method and randomly assigned in two experimental and control groups, 15 subjects each. Young & Brown (1998) Early Maladaptive Schemas Questionnaire- Short Form (EMSQ-SF), Cobb, Larson & Watson (2003) Attitudes about Romance and Mate Selection and Esmaeilpour& Nourmohammadi (2022) Fear of Marriage Questionnaire were administered to the participants. The experimental group was exposed to 8 sessions of 90 minutes of culture- oriented schema- based pre-marital education program, but control group did not receive any. The data were analyzed by repeated measure analysis of variance. The results showed that culture- oriented schema- based pre-marital education had a significant effect on the rejection and abandonment schema, the spouse-selection beliefs including believing in love, experience-centeredness, idealism, contrast-seeking, and easy-to-see, and the variable of fear of marriage in the post-test stage. (p < 0.05). Concerning the results of the research; culture- oriented schema- based pre-marital education was an effective intervention to reduce the ineffective beliefs of choosing a spouse and the fear of marriage among single girls who had divorced parents.