آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۴

چکیده

تقریباً یک سوم از نوجوانانی که افکار خودکشی دارند در سنین نوجوانی برای خودکشی برنامه ریزی می کنند. هدف پژوهش جاری، مقایسه ی اثربخشی درمان وجودی و درمان رفتاریِ عقلانی- هیجانی بر معنای زندگی و مدیریت خشم دانش آموزان پسر دوره ی متوسطه ی دوم با افکار خودکشی گرایانه بود. روش پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون- پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه ی آماری تمام دانش آموزان پسر دوره ی متوسطه دوم دارای افکار خودکشی در سال تحصیلی 1401-1402 شهر ایذه بود، که از بین آن ها 45 نفر به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای با در نظر گرفتن ملاک های ورود به پژوهش انتخاب و سپس به صورت تصادفی در سه گروه درمان وجودی، درمانِ رفتاریِ عقلانی- هیجانی و گروه کنترل قرار گرفتند (هر گروه 15 نفر). ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه ی سنجش افکار خودکشی (بک 1979)، مقیاس معنای زندگی (استیگر و همکاران، 2006) و پرسشنامه ی خشم صفت- حالت اسپیلبرگر (1999) بود. شرکت کنندگان به طور همزمان و موازی در جلسات درمان وجودی (10 جلسه) و درمان رفتاریِ عقلانی- هیجانی (8 جلسه) حضور یافتند. داده های پژوهش از طریق تحلیل کوواریانس چند متغیری و آزمون تعقیبی بونفرنی در نرم افزار SPSS نسخه ی 26 مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش درمان وجودی و درمان رفتاریِ عقلانی- هیجانی بر معنای زندگی و مدیریت خشم مؤثر بود (01/0p≤) و حاکی از ثبات مداخلات در مرحله ی پیگیری بر روی نمرات معنای زندگی و مدیریت خشم بود. نتایج آزمون تعقیبی بونفرونی نشان داد بین اثربخشی هر دو درمان تفاوت معنی داری وجود نداشت (05/0p>). همچنین نتایج این پژوهش از تأثیر مداخلات آموزشی بر معنای زندگی و مدیریت خشم نوجوانان دارای افکار خودکشی گرایانه حمایت می کند.

Comparison of the Effect of Existential Therapy and Rational-Emotional Behavioral Therapy on the Meaning of Life and Anger Management of Teenagers with Suicidal Thoughts

Approximately one-third of adolescents who have suicidal ideation, plan to commit suicide in teenage years. The aim of the current research was the comparison of the effectiveness of existential therapy and rational-emotive behavior therapy on meaning of life and anger management of high school male students with suicidal ideation. The research method was semi-experimental with a pre-test-post-test-follow-up plan with a control group. The statistical society included all male high school students with suicidal thoughts during the 2022-2023 academic year in the city of Izeh. Among them, 45 individuals were selected through a multi-stage cluster random sampling method, taking into account the criteria for entering the research. They were then randomly assigned to three groups: the existential therapy group, the rational-emotive behavioral therapy group, and the control group (each group consisting of 15 individuals). Research tools included the Beck Suicide Scale Ideation (Beck, 1979), the Meaning of Life Scale (Stiger et al., 2006) and the Spielberger's State-Trait Anger Expression Inventory-2 (1999). The participants attended existential therapy (10sessions) and rational-emotive behavior therapy (8 sessions) in parallel and simultaneously. Research data were analyzed through multivariate covariance analysis and Bonferroni Post Hoc test in SPSS software 26 version. The results showed that existential therapy and rational-emotional behavioral therapy were affected on the meaning of life and anger management (p≤0.01). And they indicated the stability of the interventions in the follow-up stage on the scores of the meaning of life and anger management. The results of Bonferroni's Post Hoc test showed that there was no significant difference between the effectiveness of both treatments (p>0.05). Furthermore, the results of this research support the positive effect of educational interventions on the meaning of life and anger management of adolescents with suicidal ideations.

تبلیغات